Vak: BOK 3: Pedagogisch handelen credits: 5
- Vakcode
- HLVH22BOK3
- Naam
- BOK 3: Pedagogisch handelen
- Studiejaar
- 2022-2023
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- S.L. Leistra
- Werkvormen
-
- Gastcollege
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Toetsen
-
- BOK 3: Pedagogisch handelen - Computer, organisatie ToetsCentrum
Leeruitkomsten
Deze module draagt met name bij aan de volgende leeruitkomsten:
Vakinhoudelijke bekwaamheid:
De sportleraar plant, realiseert, verantwoordt en evalueert onder begeleiding en vanuit een gegeven kader beweegactiviteiten die bijdragen aan het beter leren bewegen en
Sporten van kinderen.
Pedagogische bekwaamheid:
De sportleraar realiseert, onder begeleiding vanuit een duidelijke opdracht, veilige en ontwikkelingsgerichte lessen bewegingsonderwijs voor leerlingen zodat leerlingen zich sociaal-emotioneel verder ontwikkelen, waarbij de sportleraar aandacht schenkt aan een positieve houding ten opzichte van bewegen en sport
Vakinhoudelijke bekwaamheid:
De sportleraar plant, realiseert, verantwoordt en evalueert onder begeleiding en vanuit een gegeven kader beweegactiviteiten die bijdragen aan het beter leren bewegen en
Sporten van kinderen.
Pedagogische bekwaamheid:
De sportleraar realiseert, onder begeleiding vanuit een duidelijke opdracht, veilige en ontwikkelingsgerichte lessen bewegingsonderwijs voor leerlingen zodat leerlingen zich sociaal-emotioneel verder ontwikkelen, waarbij de sportleraar aandacht schenkt aan een positieve houding ten opzichte van bewegen en sport
Inhoud
Semesterthema: Pedagogisch handelen, met aandacht voor veilig leerklimaat en klassenmanagement
In de BOK begeleiding wordt aandacht gegeven aan het creëren van een positief en veilig leerklimaat gericht op middelbare schooljeugd. De rollen van de docent, en werken als pedagoog staan hierbij centraal. Hij draagt hierdoor bij aan de sociaal-emotionele, morele en cognitieve ontwikkeling van zijn leerlingen. Op deze wijze bereikt hij dat leerlingen zich veilig voelen, gezien en gehoord worden én geaccepteerd worden zoals ze zijn.
De opgedane kennis en ervaringen vertaalt de student in zijn of haar challenge.
Voor de colleges dient rekening te worden gehouden met voorbereidingstaken.
Locatie: de begeleiding wordt aangeboden op het instituut voor Sportstudies.
Binnen de lessen komen de volgende inhouden uit de landelijke kennisbasis (landelijk opleidingskwalificatieprofiel) aan bod.
bruikbare communicatiemodellen en -strategieën;
technieken om conflicten in gesprekken te de-escaleren;
veelvoorkomende typen gesprekken (bijvoorbeeld begeleidingsgesprek, beoordelingsgesprek, slecht-nieuwsgesprek, adviesgesprek);
theoretische achtergronden omtrent leerkracht-leerling interactie;
theoretische achtergronden omtrent communicatie met kinderen en jeugdigen;
theoretische achtergronden omtrent het beïnvloeden van motivatie bij kinderen en jeugdigen;
theoretische achtergronden omtrent het beïnvloeden van groepsprocessen en conflicthantering in de klas.
Er zijn, naast de kosten gemaakt aan de verplichte literatuurlijst, geen aanvullende kosten verbonden aan deze onderwijscode.
In de BOK begeleiding wordt aandacht gegeven aan het creëren van een positief en veilig leerklimaat gericht op middelbare schooljeugd. De rollen van de docent, en werken als pedagoog staan hierbij centraal. Hij draagt hierdoor bij aan de sociaal-emotionele, morele en cognitieve ontwikkeling van zijn leerlingen. Op deze wijze bereikt hij dat leerlingen zich veilig voelen, gezien en gehoord worden én geaccepteerd worden zoals ze zijn.
De opgedane kennis en ervaringen vertaalt de student in zijn of haar challenge.
Voor de colleges dient rekening te worden gehouden met voorbereidingstaken.
Locatie: de begeleiding wordt aangeboden op het instituut voor Sportstudies.
Binnen de lessen komen de volgende inhouden uit de landelijke kennisbasis (landelijk opleidingskwalificatieprofiel) aan bod.
bruikbare communicatiemodellen en -strategieën;
technieken om conflicten in gesprekken te de-escaleren;
veelvoorkomende typen gesprekken (bijvoorbeeld begeleidingsgesprek, beoordelingsgesprek, slecht-nieuwsgesprek, adviesgesprek);
theoretische achtergronden omtrent leerkracht-leerling interactie;
theoretische achtergronden omtrent communicatie met kinderen en jeugdigen;
theoretische achtergronden omtrent het beïnvloeden van motivatie bij kinderen en jeugdigen;
theoretische achtergronden omtrent het beïnvloeden van groepsprocessen en conflicthantering in de klas.
Er zijn, naast de kosten gemaakt aan de verplichte literatuurlijst, geen aanvullende kosten verbonden aan deze onderwijscode.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Sportstudies