Vak: BOK 2: Directe instructie, motorisch leren, BMO, ontwikkelingspsychologie credits: 5

Vakcode
HLVP22BOK2
Naam
BOK 2: Directe instructie, motorisch leren, BMO, ontwikkelingspsychologie
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
M.N. Baalmans
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
Toetsen
  • Body of Knowledge 2 - Computer, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

Deze module draagt met name bij aan het behalen van de volgende leeruitkomst:  
 
De sportleraar plant, realiseert, verantwoordt en evalueert onder begeleiding en vanuit een gegeven kader beweegactiviteiten die bijdragen aan het beter leren bewegen en sporten van kinderen.  

 

Inhoud

Semesterthema: Beinvloeden van kwaliteit- en kwantiteit van bewegen.   
 
Inhoud: om het motorisch leerproces te ondersteunen is het van belang dat je als sportleraar kennis hebt van theorie over de ontwikkeling van het kind en theorieën over hoe motorisch leren werkt. Daarnaast is het van belang om inzicht te hebben hoe je de theorie van motorisch leren kunt toepassen in methodiek en didactiek. De student ontwikkelt kennis ter ondersteuning van het methodisch didactisch handelen en methodisch leren binnen de basisonderwijs context. De student leert om vanuit een veilige leeromgeving het motorisch leren vorm te geven waarbij er nadrukkelijk aandacht is voor methodisch-didactisch handelen. De nadruk ligt hierbij op het motorisch leren van kinderen in het basisonderwijs. Tevens leert de student over de ontwikkeling van kinderen in de schoolgaande leeftijd.  
Voorbereiding: voor de colleges dient rekening te worden gehouden met voorbereidingstaken.  
Locatie: de begeleiding wordt aangeboden op het instituut voor Sportstudies. 
De begeleiding: De student participeert in colleges door aanwezig te zijn en de bijbehorende leerstof te bestuderen. Tijdens de hoorcolleges krijgt de student input over de verschillende theorieën en thema’s en in de opvolgende werkcolleges gaat hij hiermee actief aan de slag. Hij verwerkt deze theorie in de challenges. Daarnaast maakt hij een schriftelijke kennistoets over deze leerstof.  
 
De volgende onderdelen uit de landelijke kennisbasis (landelijk opleidingsprofiel ALO’s) komen in dit onderdeel aan bod:   
  • leertheorieën en instructie-theorieën; 
  • (digitale) didactische-/ instructiemodellen; 
  • afstemming tussen leerling kenmerken en de didactische- en methodische aanpak; 
  • motorische leertheorieën; fasen in de motorische ontwikkeling van leerlingen; 
  • de sociale, morele, cognitieve en identiteitsontwikkeling van kinderen en jeugdigen; 
  • theoretische achtergronden omtrent communicatie met kinderen en jeugdigen; 
 
 
Voor de actuele literatuur wordt verwezen naar de studiehandleiding. Voor dit onderdeel worden er geen additionele kosten in rekening gebracht. 
 
 

 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Sportstudies