Vak: Lesgeefvaardigheden credits: 5

Vakcode
HLVP22LGV
Naam
Lesgeefvaardigheden
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
M.N. Baalmans
Werkvormen
  • Opdracht
  • Practicum / Training
  • Stage, werk
  • Werkcollege
Toetsen
  • Lesgeefvaardigheden - Professioneel product

Leeruitkomsten

De student realiseert onderstaande leeruitkomsten: 
 
Leeruitkomst: vakinhoudelijke bekwaamheid (propedeuse niveau): 
De sportleraar plant, realiseert, verantwoordt en evalueert onder begeleiding en vanuit een gegeven kader beweegactiviteiten die bijdragen aan het beter leren bewegen en sporten van kinderen. 
 
Leeruitkomst: vakdidactische bekwaamheid (propedeuse niveau): 
De sportleraar realiseert onder begeleiding beweegprogramma’s passend bij gegevens kaders.  
 

 

Inhoud

Semesterthema: oriëntatie op de opleiding en het beroep als sportleraar. 
  
Opdracht: de sportleraar leert ontwerpen en lessen te geven in het onderwijs. Hij verantwoordt zijn keuzes in een geschreven toelichting. Hij past praktijktheorie toe in het lesgeven en de verantwoording. In een video laat de student zien dat hij in staat is om de ontworpen lessen te realiseren waarbij er duidelijk zichtbaar is dat hij in staat is te interveniëren op organisatie, tijd, (eenvoudig) gedrag en lesgewrichten. In een evaluatie beschrijft hij de belangrijkste aandachtpunten voor de leerlingen en de eigen ontwikkeling. De werkvorm is gericht op het opdoen van praktijkervaring in het (onderling) lesgeven. Vooral in praktijksituaties voor de vakdocent. In de toetsing laat de student, door middel van video van onderling lesgeven én van relevante ervaringen in de stagepraktijk zien dat hij bewuste keuzes maakt als lesgever en hiervan leert. De input voor de video is daarmee breed. De link van de video is opgenomen in het document ter toelichting van gemaakte keuzes. De student voert deze opdracht zowel op de opleiding, in onderling lesgeven als op de stagepraktijk uit. 
 
Aspecten uit de landelijke kennisbasis die behandeld worden, aanvullend aan BOK: 
strategieën om feedback te geven. 
bruikbare reflectie- en evaluatiemodellen. 
typen leerdoelen en niveaus van doelen; 
(digitale) didactische-/ instructiemodellen; 
instructievormen en didactische werkvormen; 
doelen, functie en vormen van evalueren; 
 
Er zijn, naast de kosten gemaakt aan de verplichte literatuurlijst, geen aanvullende kosten verbonden aan deze onderwijscode. 
 

 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Sportstudies