Vak: Projectmatig Werken credits: 5

Vakcode
HLVP22PRW
Naam
Projectmatig Werken
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
S. Gerrits
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Opdracht
  • Practicum / Training
  • Werkcollege
Toetsen
  • Projectmatig Werken - Performance assessment

Leeruitkomsten

Leveren een bijdrage aan leeruitkomst op niveau propedeutische fase: 
 
Leeruitkomst: bekwaam in samenwerken met collega’s en de omgeving (propedeuse niveau):  
De sportleraar werkt onder begeleiding samen met collega’s aan een veilig leerklimaat. Hij is proactief naar zijn opdrachtgever. Dit doet hij door in te spelen op de teambehoefte, waarbij hij rekening houdt met de kwaliteiten binnen het team. 
 
Leeruitkomst: bekwaam in vakmatige ontwikkeling o.b.v. onderzoekend vermogen (propedeuse niveau):  
De sportleraar doorloopt, onder begeleiding en binnen gegeven kaders, delen van de interventiecyclus en maakt daarbij gebruik van aangereikte theorieën om tot verbeteringen te komen. Dit proces voert hij op systematische en navolgbare wijze uit. 
 

 

Inhoud

Semesterthema: beïnvloeden van kwaliteit- en kwantiteit van bewegen. 
Kennisthema: duurzame sportparticipatie. 
 
Doel en opdracht:  
De student realiseert een project voor kinderen tot 12 jaar om duurzame sportparticipatie te bevorderen. Hiervoor brengt hij eerst de motieven van de leerlingen en de sportmogelijkheden op onderzoeksmatige wijze in kaart. 
Hij gebruikt de basiskennis over ‘projectmatig werken’, waarbij het initiëren, samenwerken en plannen veel aandacht krijgen. Hij evalueert het project samen met de leerlingen, de opdrachtgever en het projectteam. Bovendien reflecteert hij op zijn professioneel handelen in de praktijk als projectleider. 
De opdracht mag in koppels worden uitgevoerd, waarbij de eigen rol en invulling moet worden aangetoond. 
 
Toetsing: 
Tijdens het semester verzamelt de student bewijslast (datapunten), hierbij valt de denken aan een methode voor dataverzameling, projectvoorstel, teamanalyse, plan van aanpak, draaiboek, video van de uitvoering van het project en evaluatiegegevens.  
De summatieve toetsing bestaat uit een presentatie waarin de student onderbouwt hoe hij op systematische de cyclus heeft doorlopen. 
 
De volgende onderdelen uit de landelijke kennisbasis komen bij dit onderdeel 
naar voren: 
 
1.2: Samenwerken: 

  • groepsrollen en groepsprocessen; 
  • formeel en informeel leiderschap; 
1.3: Resultaatgericht werken: 
  • principes van projectmatig werken en projectmanagement; 
  • bruikbare reflectie- en evaluatiemodellen. 
1.4: Onderzoeken: 
  • de onderzoekcyclus en andere modellen van planmatig handelen als onderdeel van het totaalproces van onderzoeken en innoveren; 
  • verschillende dataverzamelings- en analysemethoden; 
  • passende manieren om zijn bevindingen te delen met anderen (onder andere met leerlingen, ouders, collega’s, werkveld). 
4.2: Veilig pedagogisch klimaat: 
  • theoretische achtergronden omtrent communicatie met kinderen en jeugdigen; 
  • theoretische achtergronden omtrent het beïnvloeden van motivatie bij kinderen en jeugdigen, 

 
Voor de actuele literatuur wordt verwezen naar de semesterhandleiding. 
Aan dit studieonderdeel zijn geen additionele kosten verbonden. 
 
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Sportstudies