Vak: HRM in internationale context credits: 4

Vakcode
HRDH4HIC
Naam
HRM in internationale context
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
4
Taal
Engels, Nederlands
Coördinator
-
Werkvormen
Toetsen
  • Presentatie - Opdracht
  • Tentamen - Schriftelijk, eigen organisatie

Leeruitkomsten

  1. De student kan beschrijven wat de rol en de structuur is van de Europese Unie en haar invloed op de wereld van de arbeid en de arbeidsverhoudingen
  2. De student kan de oorsprong en geschiedenis van de EU beschrijven en de betekenis van vrij verkeer van personen, goederen en diensten binnen de EU toelichten in haar relevantie voor HRM
  3. De student kan de rollen van de 5 EU instellingen en van de sociale partners op Europees en mondiaal niveau beschrijven, alsmede de rol van de OESO en de IAO (ILO) en EURES Crossborder en een beargumenteerd oordeel geven over deze rollen voor de wereld van de arbeid
  4. De student reflecteert aan de hand van de theorie van Hofstede op een voor HRM actuele case of opdracht op zijn persoonlijke interculturele vaardigheden.
  5. De student kan zijn kennis over de rol van internationaal HRM bij expats toepassen op een concrete casus.

Aan de leeruitkomsten is ook een aantal beroepsvaardigheden en beroepshoudingen gekoppeld. Beroepsvaardigheid is het vermogen om een handeling bekwaam uit te voeren of een probleem op te lossen. De beroepshouding is het gedrag dat iemand laat zien als beroepsbeoefenaar. Binnen dit project werken we aan de volgende vaardigheden en houdingen: 

Beroepsvaardigheden

  • Problemen oplossen
  • Samenwerken
  • Schriftelijk rapporteren
Beroepshoudingen
  • Handelend volgens professionele waarden en normen.
  • Besef van interculturele verschillen in communicatie
  • Organisatiesensitiviteit en omgevingsbewustzijn

Inhoud

In deze cursus staat Human Resource Management in internationale context centraal. Daarbij spelen naast structurele factoren als wet- en regelgeving, de werking van de arbeidsmarkt en de invloed van de actoren (regering, werkgevers- en werknemersorganisaties) ook culturele factoren een belangrijke rol. We besteden ook aandacht aan de arbeidsverhoudingen in Europa met als doel dat de studenten inzicht krijgen in de internationale/Europese aspecten van het dagelijkse werk en in de Europese en mondiale arbeidsverhoudingen en relevante actoren.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Bedrijfskunde