Vak: ALO Organisatieverandering credits: 10
- Vakcode
- HRDH4OVA
- Naam
- ALO Organisatieverandering
- Studiejaar
- 2022-2023
- ECTS credits
- 10
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- H.L.G.M. Hogenhuis
- Werkvormen
-
- Toetsen
-
- Professioneel product - Professioneel product
Leeruitkomsten
- De afgestudeerde beschrijft een selectie van (internationale) hr-theorieën en concepten die actueel zijn en brengt daarin samenhang aan. Hij beargumenteert de keuze voor die selectie en gebruikt die voor het op te lossen hr-vraagstuk in de organisatie.
- De afgestudeerde past, vanuit een gekozen onderzoekparadigma, de volgende stappen uit de onderzoekcyclus consistent toe: na een probleemanalyse formuleert hij een doelstelling, schrijft een theoretisch kader, eindigt daarin met een richtinggevende vraagstelling en kiest een passende onderzoeksmethode. Deze stappen worden consistent uitgevoerd en de student is transparant in de keuzes die hij hierbij gemaakt heeft.
- De afgestudeerde past, vanuit een gekozen onderzoekparadigma, de volgende stappen uit de onderzoekcyclus consistent toe: Hij ontwikkelt één of meerdere passende meetinstrumenten, verzamelt data en analyseert deze op een inzichtelijke wijze tot resultaten en trekt op basis van deze resultaten conclusies die aansluiten bij de geformuleerde vraagstelling. Deze stappen worden consistent uitgevoerd en de student is transparant in de keuzes die hij hierbij gemaakt heeft.
- De afgestudeerde schat achteraf de waarde in van onderzoeks- dan wel praktijkkennis gelet op praktische bruikbaarheid, betrouwbaarheid en validiteit.
- Analyseren: de afgestudeerde analyseert een (advies)vraagstuk en de interne en externe context waarin dit vraagstuk zich afspeelt. Hij gebruikt daartoe verschillende bedrijfskundige en hr- modellen en concepten en komt tot een geaccepteerde probleemdefinitie.
- Adviseren: de afgestudeerde komt tot een inhoudelijk onderbouwd advies ter verbetering van een probleemsituatie, waarbij hij rekening houdt met de interne en externe context en geeft implementatie-overwegingen en -richtingen aansluitend bij zijn advies.
- Schriftelijk communiceren: de afgestudeerde brengt schriftelijk op een gestructureerde, heldere en overtuigende wijze concepten, ideeën en meningen over waarbij hij in aanpak en formulering rekening houdt met degene(n) voor wie de tekst is bestemd.
Inhoud
Elke module in de hoofdfase van de bacheloropleiding HRM wordt afgesloten met een opdracht, de ALO (Action Learning Opdracht), binnen de eigen of een andere organisatie. Een ALO is gericht op het inzetten/doorvoeren van concrete (verbeter)acties in een organisatie en verbindt de concepten uit de module met de realiteit zoals die zich in een organisatie voordoet.
Onderwerpen van een ALO kunnen bijvoorbeeld gaan over het kiezen en invoeren van een HRM-instrument, het onderzoeken van een knelpunt in het functioneren van een organisatie, het onderzoeken van de gevolgen van een verandering in de (contextuele) omgeving van een organisatie, het evalueren van een verandering of aanpassing van de organisatie. Een ALO heeft derhalve betrekking op de praktijk van de student. Daarnaast wordt een koppeling gelegd met de theorie van de module door deze theorie te gebruiken voor het in kaart brengen, onderzoeken en oplossen van het vraagstuk. Dit betekent dat de inhoud van de ALO afhankelijk is van het thema van de module
Onderwerpen van een ALO kunnen bijvoorbeeld gaan over het kiezen en invoeren van een HRM-instrument, het onderzoeken van een knelpunt in het functioneren van een organisatie, het onderzoeken van de gevolgen van een verandering in de (contextuele) omgeving van een organisatie, het evalueren van een verandering of aanpassing van de organisatie. Een ALO heeft derhalve betrekking op de praktijk van de student. Daarnaast wordt een koppeling gelegd met de theorie van de module door deze theorie te gebruiken voor het in kaart brengen, onderzoeken en oplossen van het vraagstuk. Dit betekent dat de inhoud van de ALO afhankelijk is van het thema van de module
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Bedrijfskunde