Vak: Duurzame inzetbaarheid credits: 3

Vakcode
HRVH7DIN
Naam
Duurzame inzetbaarheid
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
3
Taal
Nederlands
Coördinator
M. Pfenning
Werkvormen
Toetsen
  • Tentamen Duurzame inzetbaarheid VT - Schriftelijk, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

  1. De student kan de huidige nationale en internationale context en de stand van zaken op het gebied van kennis over duurzame inzetbaarheid herkennen en toepassen.
  2. De student kan de actuele evidence based theorieën en meetinstrumenten die er zijn rondom duurzame inzetbaarheid herkennen en toepassen.
  3. De student kan actuele evidence based theorieën die er zijn rondom de verschillen tussen jongere en oudere medewerkers herkennen en toepassen.
  4. De student kan de huidige HR praktijkvoorbeelden en HR beleidszaken rondom duurzame inzetbaarheid herkennen en toepassen.
  5. De student kan de internationale verschillen omtrent duurzame inzetbaarheid herkennen en toepassen.
  6. De student kan internationale actuele evidence based onderzoeksartikelen op het gebied van duurzame inzetbaarheid begrijpend lezen en herkennen in een schriftelijk tentamen.

Inhoud

Wanneer de HRM-professional de term ‘duurzame inzetbaarheid’ in Google invoert, vindt deze ongeveer 161.000 pagina’s met informatie over dit thema. Er verschijnen wekelijks nieuwsberichten en zijn er tal van lezingen, congressen en workshops omtrent dit thema. Ook voor de regering is dit een speerpunt. Dit thema is dus ‘hot topic’ en is voer voor de HRM-professional; hij/zij krijgt via de klanten hiermee te maken, ook is het zaak om het zicht op de arbeidsmarkt scherp te houden. Daarnaast raakt het de HRM-professional ook persoonlijk: iedereen, jong en oud, heeft te maken met duurzame inzetbaarheid.
 
Nu is het begrip duurzame inzetbaarheid een veelgebruikte term. In deze cursus worden keuzes onderbouwd en wordt duidelijkheid geschept. Daarnaast krijgt de term ‘ageing’ handen en voeten; wat betekent het dat bij duurzame inzetbaarheid zo vaak over de oudere medewerker wordt gesproken, en niet over de jongere? Wat kan er al op jongere leeftijd aan gedaan worden? En wat is oud, en wat is jong?
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Bedrijfskunde