Vak: Human centered design en leren ontwikkelen credits: 5
- Vakcode
- HRVH9HDL
- Naam
- Human centered design en leren ontwikkelen
- Studiejaar
- 2022-2023
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- J. van Kempen
- Werkvormen
-
- Gastcollege
- Hoorcollege
- Opdracht
- Projectonderwijs
- Toetsen
-
- Opdracht - Opdracht
Leeruitkomsten
- De student formuleert een te onderzoeken ontwerpvraag over leren en/of ontwikkelen op basis van vraagarticulatie in een gesprek met een opdrachtgever uit de praktijk. Door met behulp van Human Centered Design-principes inhoud en context te analyseren en te duiden.
- De student laat zien te handelen vanuit nieuwsgierigheid en empathie (blijkt uit aanpak) in de context van het vraagstuk en de stakeholders die daarbij betrokken zijn, waaronder de eindgebruiker(s).
- De student laat in een theoretische verkenning (in de vorm van een body of knowledge) zien relevante modellen, concepten en opvattingen over leren en ontwikkelen te kunnen selecteren uit een variatie van bronnen, gebaseerd op de te onderzoeken ontwerpvraag;
- De student presenteert op een gestructureerde, heldere en overtuigende wijze het eigen ontwikkelde prototype, inclusief toelichting op gebruikte inzichten t.a.v. inhoud en proces.
- De student presenteert het eigen prototype aan de opdrachtgever wat voldoet aan eisen van helderheid, scherpte en bondigheid (wordt niet summatief getoetst).
Inhoud
We reiken studenten een filosofie en werkmethodiek aan (human centerd design/design thinking) om oplossingen rond leer- en ontwikkelvragen te kunnen ontwerpen. Studenten starten met vraagarticulatie en doorlopen de stappen van design thinking en verdiepen zich in de inhoudelijke concepten over leren en ontwikkelen in organisaties. De eerste twee wkeen staan we stil bij de genoemde filosofie en methodiek, waarna we deze gaan toepassen op diverse ontwerpvragen van opdrachtgevers uit de praktijk.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Bedrijfskunde