Vak: Arbeids- en organisatiepsychologie 2 credits: 3
- Vakcode
- HRVP6AOP2
- Naam
- Arbeids- en organisatiepsychologie 2
- Studiejaar
- 2022-2023
- ECTS credits
- 3
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- H. Mulder
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Opdracht 1 - Opdracht
- Opdracht 2 - Opdracht
Leeruitkomsten
Na afloop van deze cursus kan de student:
1.
vanuit de theoretische concepten over motivatie, diversiteit, leiderschap en groepsdynamica interviewvragen opstellen,
deze in groepsverband afnemen bij een leidinggevende,
aan de hand van een analyse van de resultaten in een verslag beschrijven hoe de theorie in de HR-praktijk terug te vinden is,
adviseren wat er in de praktijk verbeterd zou kunnen worden.
2.
een inspirerende workshop ontwerpen en verzorgen voor medestudenten uit zijn/haar klas over motivatie, diversiteit, leiderschap of groepsdynamica,
hierover een kritische beschouwing opnemen in een individueel eindproduct.
3.
zijn/haar eigen gedrag als leider en als groepslid met behulp van praktijkcases en oefeningen analyseren vanuit gegeven theorieën over leiderschap en groepsdynamica,
hierop in een individueel eindproduct kritisch reflecteren.
Inhoud
Hoe kan je medewerkers het beste motiveren om zich in te zetten voor de organisatiedoelen? Hoe zorg je dat ze geloof hebben in hun eigen kunnen zodat ze door blijven gaan om hun doelen te behalen? En wat kan een leidinggevende hierin betekenen?
Maar mensen binnen een organisatie staan niet op zichzelf. Ze moeten samenwerken om als organisatie succesvol te kunnen zijn. Wat kan groepsdynamica ons leren? Hoe kunnen we verklaren dat mensen zich in groepen anders gedragen dan dat ze op zichzelf hadden gedaan? Het aansturen van een team kan ingewikkeld zijn, bovendien is er sprake van een toenemende diversiteit op de werkvloer. Er wordt van medewerkers verwacht dat ze samen kunnen werken met mensen die op allerlei vlakken van ons verschillen. Denk aan etniciteit, geslacht maar ook leeftijd en ervaring. Bij grote verschillen tussen mensen is de kans op conflicten groter dan bij een homogeen team maar de opbrengsten kunnen ook groter zijn. Hoe zorg dat je diversiteit binnen een team kan zien als een kracht en verschillende kwaliteiten optimaal kunt benutten?
Teams kunnen niet functioneren als ze het niet eens kunnen worden over wat het gezamenlijke doel is en wat ieders bijdrage daaraan zal zijn. Goed leiderschap kan helpen bij het verkrijgen van deze overeenstemming. Daarnaast zou een goede leider moeten bijdragen aan een sfeer van vertrouwen. Maar hoe doet een goede leider dit?
Tot slot is het van belang dat een goede HRM-er uiteindelijk ook zijn eigen mening en visie kan vormen over hoe hij aankijkt tegen thema’s als motivatie, diversiteit, macht & leiderschap en groepsdynamica.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Bedrijfskunde