Vak: Conceptuele onderwijseenheid individu en maatschappij, gedragswetenschappen credits: 2
- Vakcode
- HVVB17IMGW2
- Naam
- Conceptuele onderwijseenheid individu en maatschappij, gedragswetenschappen
- Studiejaar
- 2022-2023
- ECTS credits
- 2
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- G. Emmens
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Toetsen
-
- Gedragswetenschappen - Computer, organisatie ToetsCentrum
Leeruitkomsten
De student kan (ontwikkelings)psychologie, principes van zelfmanagement (en), copingstijlen en systeembeanderingen (systeem: de zorgvrager in relatie tot voor hem/ haar belangrijke anderen) beschrijven. 1.3.1
De student kent benaderingen van zorg die zelfmanagement bevorderen. 1.3.2
De student onderscheidt de verschillende fasen in het versterken van zelfmanagement en past deze toe. 1.3.3
De student kent verschillende manieren van gedragsbeïnvloeding en empowerment. 3.2.1
De student kent diversiteit, ethische, culturele en levensbeschouwelijke achtergronden, en ideologische overtuigingen 3.2.3
De student kent methodieken in samenwerkingsprocessen 3.3.2
De student kent de moreel-ethische context van de zorgverlening 4.5.1
De student kent zorg ethische en persoonsgerichte benaderingen van zorg 4.5.2
De student kent manieren van leefstijlbegeleiding, gedragsbeïnvloeding en de fasen van gedragsveranderingen. 5.2.4
De student kent benaderingen van zorg die zelfmanagement bevorderen. 1.3.2
De student onderscheidt de verschillende fasen in het versterken van zelfmanagement en past deze toe. 1.3.3
De student kent verschillende manieren van gedragsbeïnvloeding en empowerment. 3.2.1
De student kent diversiteit, ethische, culturele en levensbeschouwelijke achtergronden, en ideologische overtuigingen 3.2.3
De student kent methodieken in samenwerkingsprocessen 3.3.2
De student kent de moreel-ethische context van de zorgverlening 4.5.1
De student kent zorg ethische en persoonsgerichte benaderingen van zorg 4.5.2
De student kent manieren van leefstijlbegeleiding, gedragsbeïnvloeding en de fasen van gedragsveranderingen. 5.2.4
Inhoud
In het onderdeel gedragswetenschappen staan de rollen centraal, van samenwerkingspartner, zorgverlener en reflectieve EBP professional en gezondheidsbevorderaar.
In jaar 2 wordt het onderdeel gedragswetenschappen van jaar 1 vervolgd.
In het eerste thema wordt de focus verschoven van de patiënt naar de zorgverleners. Intensieve en professionele samenwerking is nodig om kwalitatief goede zorg tot stand te kunnen brengen. Daarom wordt ingegaan op principes binnen groepen die van invloed zijn op besluitvorming, de kwaliteit van de samenwerking in de zorg. Verder wordt aandacht besteed aan het belang van samenwerking op basis van gelijkwaardigheid met de eigen en andere disciplines binnen en buiten de gezondheidszorg. De rol van samenwerkingspartner en de kernbegrippen gezamenlijke besluitvorming en multidisciplinair samenwerken staan daarbij centraal.
Het tweede thema betreft de verdieping van zelfmanagement en bevordering van autonomie als sleutel voor het ondersteunen van patiënten bij hun aandoening en/of herstel. Aan de orde komen de rehabilitatie benadering, empowerment en de ethische en morele aspecten van vraag gestuurde zorg versus aanbod gestuurde zorg. Methoden die bijdragen aan effectieve gezondheidsbevordering worden verder verdiept. De rollen van zorg verlener (zelfmanagement bevorderen), de reflectieve EBP professional (morele sensitiviteit) en gezondheidsbevorderaar (gezond gedrag bevorderen) staan hierbij centraal.
In jaar 2 wordt het onderdeel gedragswetenschappen van jaar 1 vervolgd.
In het eerste thema wordt de focus verschoven van de patiënt naar de zorgverleners. Intensieve en professionele samenwerking is nodig om kwalitatief goede zorg tot stand te kunnen brengen. Daarom wordt ingegaan op principes binnen groepen die van invloed zijn op besluitvorming, de kwaliteit van de samenwerking in de zorg. Verder wordt aandacht besteed aan het belang van samenwerking op basis van gelijkwaardigheid met de eigen en andere disciplines binnen en buiten de gezondheidszorg. De rol van samenwerkingspartner en de kernbegrippen gezamenlijke besluitvorming en multidisciplinair samenwerken staan daarbij centraal.
Het tweede thema betreft de verdieping van zelfmanagement en bevordering van autonomie als sleutel voor het ondersteunen van patiënten bij hun aandoening en/of herstel. Aan de orde komen de rehabilitatie benadering, empowerment en de ethische en morele aspecten van vraag gestuurde zorg versus aanbod gestuurde zorg. Methoden die bijdragen aan effectieve gezondheidsbevordering worden verder verdiept. De rollen van zorg verlener (zelfmanagement bevorderen), de reflectieve EBP professional (morele sensitiviteit) en gezondheidsbevorderaar (gezond gedrag bevorderen) staan hierbij centraal.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie voor Verpleegkunde