Vak: Module bevorderen zelfmanagement en samenredzaamheid credits: 10

Vakcode
HVVB18MBZM
Naam
Module bevorderen zelfmanagement en samenredzaamheid
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
10
Taal
Nederlands
Coördinator
L.K. Veerman
Werkvormen
  • Action learning
  • Individueel
  • Intervisie
  • Opdracht
  • Stage, werk
Toetsen
  • Advies n.a.v. familiegesprek - Portfolio assessment

Leeruitkomsten

De student:
  • beschrijft  de samenhang  tussen de concepten zelfmanagement en samen-redzaamheid, omschrijft hoe deze begrippen in de verpleegkundige en multi-disciplinaire praktijk worden toegepast en omschrijft haar eigen visie omtrent deze begrippen . (1.3.1, 1.3.2, 1.3.3);
  • voert een (familie) systeemgericht assessment uit  in gesprek met een zorgvrager en een of meer familieleden m.b.v. een gevalideerde methodiek en passende communicatieve vaardigheden. (1.3.5, 1.3.6, 1.3.8, 5.2.10);
  • voert een (familie) systeemgericht gesprek met zorgvrager en een of meer familieleden op basis een gevalideerde methodiek en passende communicatieve vaardigheden . (1.3.6, 1.3.7,5.2.10);
  • analyseert de zorgsituatie mede op basis van het familie- of systeemgericht assessment en het gesprek met zorgvrager en familie. (1.3.5, 4.1.3);
  • analyseert  aan de hand van EBP de mogelijkheden van informatie- en communicatie technologieën gericht op zelfmanagement en samenredzaamheid  en houdt een kritische beschouwing over de inzet van de gekozen technologie binnen de betreffende zorgsituatie. (1.3.5, 4.1.3, 2.2.1, 2.2.3);
  • formuleert, in de taal van de patiënt/familie, een passend advies gericht aan de familie/ het systeem op basis van het assessment, de analyse van de zorgsituatie en het gesprek met zorgvrager en familie (inclusief technologische mogelijkheden). (1.3.5, 2.1.8, 2.1.9, 5.2.10, 5.2.12).
De module wordt aangeboden in de hoofdfase 3: professionaliseren (CBN, BN2020)


 

Inhoud

De Nederlandse gezondheidszorg verandert; er is sprake van een transitie van een verzorgingsstaat naar een participatiesamenleving. De patiënt is in toenemende mate zelf verantwoordelijk voor zijn/haar gezondheid en van familie en naasten van de patiënt wordt in toenemende mate verwacht dat zij participeren in de zorg voor een familielid die zorg nodig heeft. Ziekte en zorgafhankelijkheid binnen een familie beïnvloedt echter ook de onderlinge relaties. Families hebben behoefte aan verpleegkundigen die hen gezamenlijk begeleiden in de richting van zelfmanagement en samenredzaamheid.  Families hebben behoefte aan verpleegkundigen die met hen spreken over wederzijdse verwachtingen, over veranderende rollen, over verdriet, teleurstellingen, over persoonlijke grenzen en over zelfzorg. De balans van geven en ontvangen is voor individuele familieleden en voor hun onderlinge relaties essentieel om de zorg vol te kunnen houden.
In deze module laat je zien dat je in staat bent om op een verantwoorde en methodische wijze met familie in gesprek te gaan en met hen samen te werken. Je maakt een professionele analyse van de zorgvragen van een familie/naasten, gaat met hen in gesprek en schrijft uiteindelijk een advies in de richting van zelfmanagement en samenredzaamheid waarbij een goede balans in draaglast en draagkracht voor ieder familielid/naaste belangrijk is. In je advies betrek je de mogelijkheden binnen informatie- en communicatie technologieën die betrekking hebben op de zorgsituatie.
De toets in deze module bestaat uit een uitwerking binnen het portfolio waarin de invulling , uitvoering  en verantwoording van de leeruitkomsten worden verwerkt.  Theoretische onderbouwing van het professionele handelen, reflectie en de waardering van de praktijk vormen verplichte onderdelen binnen deze uitwerking.  Deze uitwerking vormt de input voor het portfolio-assessment.
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Verpleegkunde