Vak: Module regisseren van verpleegkundige zorg credits: 10

Vakcode
HVVB18MRVZ
Naam
Module regisseren van verpleegkundige zorg
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
10
Taal
Nederlands
Coördinator
L.K. Veerman
Werkvormen
  • Action learning
  • Individueel
  • Intervisie
  • Opdracht
  • Stage, werk
Toetsen
  • Regisseren van zorg - Portfolio assessment

Leeruitkomsten

De student:
  • schetst de structuur en de samenhang van het multidisciplinair zorgproces en maakt o.b.v. een kritische beschouwing onderscheid tussen eigen VPK discipline en andere disciplines in de hoog complexe context (3.4., 6.2.1.);
  • formuleert hoe hij/ zij op methodische en cultuur-sensitieve wijze komt tot gezamenlijke besluitvorming bij de afstemming van zorg  tussen patiënt, diens naasten en andere zorgverleners in de hoog complexe context (3.1., 3.2., 3.3., 6.2. ,3.1.4., 6.2.8., 6.4.7);
  • geeft een gefundeerd oordeel over de geboden verpleegkundige zorg in multidisciplinaire context en trekt hieruit conclusies voor het vervolg van het zorgproces in hoog complexe context (3.3.7);
  • brengt een voorstel tot verbetering van multidisciplinaire zorgverlening in multidisciplinair team in hoog complexe context (3.4.3., 3.4.6.);
  • maakt bij overdrachtssituaties gebruik van te verantwoorden, passende rapportage-, overdrachtsinstrumenten, zorgprogramma's en/of zorgpaden in een authentieke, hoogcomplexe, multidisciplinaire context (3.4.7.);
  • toont vakinhoudelijk leiderschap en een proactieve houding bij de uitvoering van de coördinatie van zorg en past actuele wet- en regelgeving toe in een authentieke, hoogcomplexe context (6.1.1., 4.1.4., 3.2.6.).
De module wordt aangeboden in de hoofdfase 3: professionaliseren (CBN, BN2020

Inhoud

Als student ben jij dagelijks actief bezig met het coördineren van zorg. In jouw huidige praktijkleerperiode moet je dit ook doen. In deze module ga je op zoek naar een hoog-complexe zorgsituatie waarbij jij een uitdagende coördinatie- en continuïteitstaak ziet. Je beschrijft deze kritische beroepssituatie en de manier waarop jij de coördinatie- en continuïteitstaak gaat uitvoeren. Vervolgens voer je deze taken uit, verzamel je feedback en reflecteer je op jouw handelen. 
Het accent ligt bij deze opdracht op de uitvoering van jouw professioneel handelen. De theoretische verdieping wordt aangetoond via een poster of een factsheet (of een in overleg met de docent gekozen andere vorm). De module wordt getoetst door middel van een portfolio assessment. In dit assessment verantwoord jij de gemaakte keuzes en laat je een kritische blik zien ten aanzien van jouw eigen handelen.
De toets in deze module bestaat uit een uitwerking binnen het portfolio waarin de invulling, uitvoering en verantwoording van de leeruitkomsten worden verwerkt. Theoretische onderbouwing van het professionele handelen, reflectie en de waardering van de praktijk vormen verplichte onderdelen binnen deze uitwerking. Deze uitwerking vormt de input voor het portfolio-assessment.
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Verpleegkunde