Vak: Integrale opdracht jaar 2 credits: 7

Vakcode
HVVB19IOP2
Naam
Integrale opdracht jaar 2
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
7
Taal
Nederlands
Coördinator
J. Woudwijk
Werkvormen
  • Action learning
  • Hoorcollege
  • Individueel
  • Opdracht
  • Projectonderwijs
  • Werkcollege
Toetsen
  • KBS 7 - Professioneel product
  • KBS 8 - Professioneel product
  • KBS 9 - Professioneel product

Leeruitkomsten

KBS 7 Ketenzorg
 Te toetsen leeruitkomsten:
1. Zorgverlener
 
1.1 Klinisch redeneren
De student kan continu procesmatig gegevens verzamelen en analyseren gericht op het vaststellen van vragen en problemen van de zorgvrager, en het kiezen van daarbij passende zorgresultaten en interventies.
1.1.2 kent onderliggende basisprincipes uit oa de anatomie, fysiologie, psychologie, pathologie en farmacologie
1.1.7 kent uitgangspunten en principes van palliatieve zorg.
1.1.12 kan classificaties van verpleegkundige kennis toepassen

1.3 Zelfmanagement versterken
De student ondersteunt het zelfmanagement van mensen, hun naasten en hun sociale netwerk, met als doel het behouden of verbeteren van het dagelijks functioneren in relatie tot gezondheid en ziekte en kwaliteit van leven.
1.3.2 kent  benaderingen van zorg die zelfmanagement bevorderen

1.4 Indiceren van zorg
De student kan vaststellen, beschrijven en organiseren de aard, duur, omvang en doel van de benodigde (verpleegkundige) zorg, in samenspraak met de zorgvrager, op basis van gediagnosticeerde of potentiële, nader te onderzoeken en te diagnosticeren patiëntproblemen.
1.4.1  kan de zorgvrager, diens naasten en informele netwerk typeren en diens (gediagnosticeerde) patiëntproblemen beschrijven
1.4.10 kan zorg toewijzen en prioriteren op basis van triage en de mate van de complexiteit van zorg aan zorgverleners met het juiste deskundigheidsniveau.
1.4.11 kan de zorg effectief en efficiënt organiseren, met een eerlijke verdeling van middelen en gericht op een optimale kwaliteit van zorg.
1.4.2 kan  de sociale kaart van de zorgvrager en de beschikbare sociale voorzieningen in het toewijzingsgebied schetsen
1.4.3 kent en gebruikt de kernset patiëntproblemen.
1.4.6 kan de  deskundigheidsniveau’s en functie inhouden van verpleegkundige en zorgverlenende beroepen onderscheiden
1.4.7 kan de  expertise en het functioneren van de (toe te wijzen) zorgverleners in het eigen toewijzingsgebied benoemen

3. De samenwerkingspartner

3.2 Gezamenlijke besluitvorming
De student kan systematisch overleggen in dialoog met de zorgvrager en diens naasten over de te verlenen verpleegkundige zorg en zorg dragen voor een expliciete afweging van verschillende kennisbronnen en de waarden van de zorgvrager in het besluitvormingsproces.
3.2.2 kent keuzehulpen en gebruikt deze waar mogelijk in het besluitvormingsproces.

KBS 8  Intensieve zorg
Te toetsen leeruitkomsten:
1. Zorgverlener

1.1 Klinisch redeneren:
De student kan continu procesmatig gegevens verzamelen en analyseren gericht op het vaststellen van vragen en problemen van de zorgvrager en kiest daarbij passende zorgresultaten en interventies.
1.1.11 kan het verloop monitoren en de resultaten evalueren bij zorgproblemen in de vier gebieden van het menselijk functioneren

1.4 Indiceren van zorg
De student kan vaststellen, beschrijven en organiseren de aard, duur, omvang en doel van de benodigde (verpleegkundige) zorg, in samenspraak met de zorgvrager, op basis van gediagnosticeerde of potentiële, nader te onderzoeken en te diagnosticeren patiëntproblemen
1.4.5 kan de de principes van triage opsommen
1.4.8 kan op basis van klinisch redeneren de zorgbehoefte inventariseren en kijkt daarbij naar alle aspecten van het  menselijk functioneren (lichamelijk, psychische, functioneel en sociaal).
1.4.9 kan  de complexiteit van de zorg correct inschatten
1.4.10 kan zorg toewijzen en prioriteren op basis van triage en de mate van de complexiteit van zorg aan zorgverleners met het juiste deskundigheidsniveau.

4. De reflectieve EBP-professional

4.2 Inzet EBP
De student kan in samenspraak met de zorgvrager (en/of diens netwerk), collega’s en andere disciplines  (1) actief gezochte recente (verpleegkundige) kennis uit (wetenschappelijke) literatuur, richtlijnen en protocollen, (2) professionele expertise en (3) persoonlijke kennis, wensen en voorkeuren van de zorgvrager en/of diens netwerk afwegen.

4.2.2 benoemt actuele thema’s en ontwikkelingen in het verpleegkundig vakgebied.
4.2.4 kan de stappen van het gebruik van wetenschappelijk onderzoek doorlopen (vraag stellen, efficiënt en doelmatig zoeken, beoordelen, toepassen en evalueren).
4.2.5 kan de betekenis van de meest recente wetenschappelijke inzichten uit wetenschappelijke- en vakliteratuur vertalen naar betekenisvolle informatie voor de individuele zorgvrager of een doelgroep.

KBS 9 VGZ
Te toetsen leeruitkomsten
1. Zorgverlener

1.1 Klinisch redeneren:
De student kan continu procesmatig gegevens verzamelen en analyseren gericht op het vaststellen van vragen en problemen van de zorgvrager en kiest daarbij passende zorgresultaten en interventies.
1.1.8 kent/weet de persoonlijke beleving van de zorgvrager ten aanzien van het probleem

1.3 Zelfmanagement versterken
De student ondersteunt het zelfmanagement van mensen, hun naasten en hun sociale netwerk, met als doel het behouden of verbeteren van het dagelijks functioneren in relatie tot gezondheid en ziekte en kwaliteit van leven.
1.3.5  kan de zorgvrager ondersteunen in het realiseren of handhaven van een zo groot mogelijke mate van autonomie in het dagelijks functioneren.

4. De reflectieve EBP-professional.

4.2 Inzet EBP
De student kan in samenspraak met de zorgvrager (en/of diens netwerk), collega’s en andere disciplines  (1) actief gezochte recente (verpleegkundige) kennis uit (wetenschappelijke) literatuur, richtlijnen en protocollen, (2) professionele expertise en (3) persoonlijke kennis, wensen en voorkeuren van de zorgvrager en/of diens netwerk afwegen.

4.2.4 kan de stappen van het gebruik van wetenschappelijk onderzoek doorlopen (vraag stellen, efficiënt en doelmatig zoeken, beoordelen, toepassen en evalueren).
4.2.5 kan de betekenis van de meest recente wetenschappelijke inzichten uit wetenschappelijke- en vakliteratuur vertalen naar betekenisvolle informatie voor de individuele zorgvrager of een doelgroep.

6. De organisator

6.3 Veiligheid bevorderen
De student draagt continu en methodisch bij aan het bevorderen en borgen van de veiligheid van de zorgvragers en medewerkers.
6.3.4 kan de relevante screeningsmethoden hanteren waarmee risicofactoren in kaart worden gebracht
6.3.7 kan (bijna) incidenten herkennen en adequaat reageren om schade voor de zorgvrager te beperken, openheid te bieden en herhaling te voorkomen.

7. De professional en kwaliteitsbevorderaar

7.1 kwaliteit van zorg leveren
De student kan op een methodische en kritische wijze de kwaliteit van de verpleegkundige zorg bewaken, uitvoeren en borgen.
7.1.1 kent de voor kwaliteit van zorg relevante wet- en regelgeving die van toepassing is op de verpleegkundige 
7.1.2 kent actuele kwaliteitskaders en weet hoe het beleid van een organisatie te beïnvloeden is.
7.1.3 brengt  haar visie op kwaliteit van zorg in begrijpelijk bewoordingen naar voren.
7.1.4 hanteert op systematische en kritische wijze relevante meetinstrumenten voor kwaliteit van zorg.

7.3 Professioneel gedrag
De student handelt en gedraagt zich naar de professionele standaard en de beroepscode, neemt verantwoordelijkheid in al het eigen handelen en het uitdragen van de beroepstrots.
7.3.8 anticipeert op recente politiek/maatschappelijke ontwikkelingen van de zorg.

 

 

Inhoud

In KBS 7 staat de ketenzorg centraal
Je stelt samen met je leergroep  een zorgplan op in een ecd voor een palliatieve patiënt. Vervolgens stel je een deskundigheidsbevorderingsplan op en geef je een klinische les aan collega’s over een interventie uit het zorgplan. De integrale opdracht behorende bij deze KBS 7 duurt zes weken.

In KBS 8 wordt aan de hand van een casus de stappen van het verpleegkundig proces toegepast in een intensieve zorgsetting. Je gaat met je leergroep klinisch redeneren met behulp van het model van Pro Active Nursing. Daarnaast stel je individueel een Critical Appraisal of a Topic (CAT) op om bestaand onderzoek te beoordelen. De uitkomsten van de CAT worden gepresenteerd aan de hand van een poster. De opdrachten worden uitgeschreven in een verslag en gepresenteerd in de vorm van een werkoverleg / collegiale overdracht. De schriftelijke producten zijn voorwaardelijk voor het deelnemen aan het werkoverleg. De integrale opdracht behorende bij deze KBS duurt vijf weken.

In KBS 9 staan de stappen van het verpleegkundig proces en het formuleren van een visie binnen de VGZ  centraal. Daarnaast stel je individueel een Critical Appraisal of a Topic (CAT) op om bestaand onderzoek te beoordelen. Aan de hand van een casus ga je samen met je leergroep op zoek naar een visie op zorg passend bij de doelgroep. Je beschrijft een visie  waarin maatschappelijke en politieke ontwikkelingen meegenomen worden. Op basis hiervan worden zorgproblemen, doelen en interventies geformuleerd aan de hand van een classificatie model. Accenten in het plan zijn het signaleren van risico’s en kwaliteit van zorg. Hierbij wordt tevens een ethisch dilemma beschreven waarin de grenzen van de verpleegkundige beroepsuitoefening aan de orde komen. Voor een gekozen verpleegkundig thema of vraagstuk uit de VGZ wordt een CAT uitgewerkt. De integrale opdracht voor deze KBS duurt vijf  weken.

*Ieder KBS start met het krijgen van de opdracht van de docent en het plannen van de uitvoering van de opdracht in de eigen leergroep. Tweemaal per week is er een bijeenkomst met de docent en de onderwijsgroep waarin tussenproducten gepresenteerd worden voor feedback en de voortgang wordt besproken en ondersteuning wordt gegeven in het maken van de opdrachten.
*Voor de uitvoering van de opdrachten maakt de student o.a. gebruik van de theorielijnen Verpleegkunde, Geneeskunde en Individu & Maatschappij.
**De toetsing van de KBS-opdrachten  bestaat uit een beroepsproduct in combinatie met een presentatie of een individuele mondelinge verantwoording.
Literatuur: zie Studystore

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Verpleegkunde