Vak: Conceptuele onderwijseenheid medische kennisgebieden 2.1 credits: 2

Vakcode
HVVB21MKE1
Naam
Conceptuele onderwijseenheid medische kennisgebieden 2.1
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
2
Taal
Nederlands
Coördinator
R. Erkens
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
Toetsen
  • Jeugd - Computer, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

In dit vak wordt basiskennis aangereikt ter ondersteuning van het klinisch redeneren. Klinisch redeneren is onderdeel van CanMEDS-rol 1: zorgverlener.

1.1 Klinisch redeneren
De student kan continu procesmatig gegevens verzamelen en analyseren gericht op het vaststellen van vragen en problemen van de zorgvrager en kiest daarbij passende zorgresultaten en interventies.

Specifiek voor deze periode:
De student:
•   Begrijpt de basis van celbiologie en genetica
•   Kent diverse geneitische aandoeningen en kan het ontstaan en de implicaties van deze uitleggen.
•   Kan de pathofysiologie bij zwangerschap en bevalling verklaren vanuit de normale fysiologie en kent specifieke aandachtspunten in relatie tot voeding.
•   Kan de ontwikkeling van het kind uiteenzetten en kent hiervan specifieke aandachtspunten.
•   Kan veelvoorkomende huidaandoeningen verklaren vanuit de normale anatomie en fysiologie.  
•   Is op de hoogte van niet-reguliere behandelwijzen.
•   Begrijpt de regulatieprocessen in de vochthuishouding, en kan de klinische relevantie hiervan aangeven bij balans en disbalans.
•   Is op de hoogte van de meest voorkomende diagnostische middelen (w.o. bloed en urine) en hun klinische betekenis, en kan oorzaken van afwijkingen hierin beredeneren.
•   Kent de fysiologische processen, klinische uiting en behandeling bij ontsteking en infectie.

Competentieniveau (CBN, BN2020)
Hoofdfase 1: toepassen (middelcomplexniveau)
 

Inhoud

Dit is een basisvak over medische kennisgebieden voor verpleegkundige beroepsuitoefening. Dit vak bereidt inhoudelijk voor op het klinisch redeneren rondom de stages in jaar 3 en jaar 4. In de hoorcolleges vindt uitleg plaats, waarna het onderwerp in werkcolleges met opdrachten en casuïstiekbesprekingen verder wordt uitgediept.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Verpleegkunde