Vak: Conceptuele onderwijseenheid medische kennisgebieden 2 credits: 2

Vakcode
HVVP17MKE2
Naam
Conceptuele onderwijseenheid medische kennisgebieden 2
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
2
Taal
Nederlands
Coördinator
S. de Valk
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
Toetsen
  • Vitaal - Computer, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

1.1 Klinisch redeneren
De student kan continu procesmatig gegevens verzamelen en analyseren gericht op het vaststellen van vragen en problemen van de zorgvrager, en daarbij passende zorgresultaten en interventies kiezen
1.1.2 kent onderliggende basisprincipes uit o.a. de anatomie, fysiologie, psychologie, pathologie en farmacologie.
Specifiek voor deze periode:
  • Kent de anatomie van het ademhalingsstelsel, het spijsverteringsstelsel, het urogenitale stelsel, het hormonale stelsel en het (vegetatieve) zenuwstelsel
  • Kent en begrijpt de algemene basisprincipes van de fysiologie, pathologie en farmacologie
  • Kent en begrijpt de fysiologie van het ademhalingsstelsel, het spijsverteringsstelsel, het urogenitale stelsel, het hormonale stelsel en het (vegetatieve) zenuwstelsel
  • Kent en begrijpt de pathologie van het ademhalingsstelsel, het spijsverteringsstelsel, het urogenitale stelsel, het hormonale stelsel (in het bijzonder diabetes mellitus) en het (vegetatieve) zenuwstelsel
  • Kent en begrijpt de farmacologische middelen en andere therapieën die worden ingezet bij de besproken ziektebeelden
 
1.3 Zelfmanagement versterken
De student kan zelfmanagement van mensen, hun naasten en hun sociale netwerk, ondersteunen met als doel het behouden of verbeteren van het dagelijks functioneren in relatie tot gezondheid en ziekte en kwaliteit van leven
1.3.4 typeert(chronische) ziektebeelden en begrijpt de gevolgen daarvan voor het leven van zorgvragers.
Specifiek voor deze periode:
De student kent de besproken (chronische) ziektebeelden waaronder diabetes mellitus en begrijpt de gevolgen daarvan voor het leven van zorgvragers. 

Competentieniveau (CBN, C2016)
Jaar 1: startniveau

Inhoud

In deze onderwijseenheid worden via hoor- en werkcolleges de onderstaande thema’s besproken. Hierbij wordt zo mogelijk een koppeling gemaakt met de Kritische Beroepssituaties (KBS) zoals die gebruikt worden bij de Integrale Opdracht en bij het vaardighedenonderwijs.
 
De onderwijseenheid medische kennisgebieden bestaat uit 2 lijnen (A- en B-lijn).
De A-lijn behandelt algemene medische principes, waaronder anatomie, fysiologie
De B-lijn behandelt pathologie en (farmaco)therapie.
 
De volgende onderwerpen komen aan bod:
  • medische diagnostiek en behandeling
  • ademhalingsstelsel
  • spijsverteringsstelsel
  • urinewegstelsel
  • zenuwstelsel
  • hormoonstelsel
  • glucoseregulatie en diabetes mellitus

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Verpleegkunde