Vak: Skillslabonderwijs 1 credits: 2

Vakcode
HVVP18SLO1
Naam
Skillslabonderwijs 1
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
2
Taal
Nederlands
Coördinator
S.C. Vos
Werkvormen
  • Opdracht
  • Practicum / Training
  • Simulatie
Toetsen
  • Vitale functies - Vaardigheidstoets

Leeruitkomsten

1.2 Uitvoeren van zorg:
De student verleent integrale zorg door zelfstandig alle voorkomende (inclusief voorbehouden en risicovolle) verpleegkundige handelingen in complexe zorgsituaties uit te voeren met inachtneming van de geldende wet- en regelgeving en vanuit een holistisch perspectief.
1.2.3 past kennis toe over hoe men een zorgvrager ondersteunt (en waar nodig overneemt) bij persoonlijke verzorging.
  1. kan alle voorkomende voorbehouden en risicovolle handelingen uitvoeren, met inachtneming van de eigen bevoegdheid en bekwaamheid.
  2. weet hoe te werken volgens standaarden, richtlijnen en protocollen die horen bij de functionele verantwoordelijkheid, en is in staat daar verantwoord van af te wijken als de wensen van de zorgvrager of eigen professionele of morele afwegingen daartoe aanleiding geven. 
4.3 Deskundigheidsbevordering:
De student toont actief en kritisch gedrag om de verpleegkundige deskundigheid van zichzelf en anderen op peil te brengen en te houden, en actief bij te dragen aan het zoeken, ontwikkelen en delen van nieuwe (vormen van) kennis.
  1. kent professionele richtlijnen, standaarden en protocollen.
  2. kan professionele richtlijnen, standaarden en protocollen beargumenteerd toepassen. 
6.2 Coördinatie van zorg:
De student neemt initiatief in het organiseren van de zorg om deze soepel in samenspraak met de zorgvrager en in onderlinge afstemming tussen de verschillende zorgverleners en zorgorganisaties volgens zorgplan te laten verlopen.
  1. kan op verantwoorde wijze met materialen en middelen omgaan.
6.3 veiligheid bevorderen
Het continu en methodisch bijdragen aan het bevorderen en borgen van de veiligheid van zorgvragers en medewerkers.
  1. kent en overziet de consequenties van het eigen handelen in relatie tot het ontstaan van onveilige situaties.
  2. werkt in de dagelijkse praktijk volgens de normen van veiligheidsbeleid. 
 
Competentieniveau (CBN, BN2020)
Propedeuse: oriënteren

Inhoud

Met behulp van kritische beroepssituaties waarin rijke beroepscontext wordt beschreven, worden verpleegtechnische vaardigheden aangeleerd. De vaardigheden worden geoefend en getoetst in een laagcomplexe gesimuleerde context. Bij het aanleren van verpleegtechnische vaardigheden hoort als vanzelfsprekend het kunnen onderbouwen en beargumenteren van gemaakte keuzes en het reflecteren. Om het geheel aan vaardigheden te omvatten worden twee soorten lessen en twee soorten toetsen aangeboden:
 
Lessen:
 
  1. SLO instructielessen
  • Doel: het aanleren van technische vaardigheden volgens een Vilans protocol
  • Plaats: alle lesweken, weken waarin toetsen of scenariotraining worden aangeboden uitgesloten
  • Inhoud: in deze lessen ligt het accent op het aanleren van verschillende verpleegtechnische vaardigheden vanuit een reflectieve- cliëntgerichte basishouding met een theoretische onderbouwing
 
  1. SLO Scenariotrainingen:
  • Doel: voorbereiding op de echte beroepspraktijk waarin verschillende verpleegkundige basisvaardigheden geïntegreerd worden aangeboden
  • Plaats: aantal keren per schooljaar
  • Inhoud: in een gesimuleerde beroepssetting met of zonder simulant worden verschillende vaardigheden gecombineerd en gedemonstreerd. Van en met elkaar leren in een veilige kleine groep staat centraal. Vio’s trainen het contact maken en onderhouden, klinisch redeneren, samenwerken, reflecteren en feedback geven.
 
Vaardighedentoets 1
  1. 2 credits (van semester 1 week 1 t/m semester 1 week 12)
Toets vitale functies:
- bloeddruk meten, pols tellen en lichaamstemperatuur meten + theoretische onderbouwing
- handhygiène + theoretische onderbouwing
 
Voorwaardelijk voor deelname aan de toets 1          
Studenten tonen
  • Individueel verkregen feedback en eigen betekenisvolle reflectie per uitgevoerde Proeve van Bekwaamheid.
  • Certificaten datzaljeleren.nl 
Bronnen
  • Stichting Vilans: protocollen en achtergrondinformatie
  • Diverse internetbronnen
  • datzaljeleren.nl 
Hanzehospital, digitale leeromgeving waarbinnen verschillende patiënt-/ cliëntsituaties staan beschreven.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Verpleegkunde