Vak: Skillslabonderwijs 2 credits: 6

Vakcode
HVVP20SLO2
Naam
Skillslabonderwijs 2
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
6
Taal
Nederlands
Coördinator
S.C. Vos
Werkvormen
  • Opdracht
  • Practicum / Training
  • Simulatie
  • Werkcollege
Toetsen
  • Injecteren - Vaardigheidstoets
  • Neus/maagsonde - Vaardigheidstoets
  • Verpleegkundig rekenen - Computer, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

1.2 Uitvoeren van zorg:
De student verleent integrale zorg door zelfstandig alle voorkomende (inclusief voorbehouden en risicovolle) verpleegkundige handelingen in complexe zorgsituaties uit te voeren met inachtneming van de geldende wet- en regelgeving en vanuit een holistisch perspectief.
 
De student:
  1. past kennis toe over hoe men een zorgvrager ondersteunt (en waar nodig overneemt) bij persoonlijke verzorging.
  2. kan alle voorkomende voorbehouden en risicovolle handelingen uitvoeren, met inachtneming van de eigen bevoegdheid en bekwaamheid.
  3. weet hoe te werken volgens standaarden, richtlijnen en protocollen die horen bij de functionele verantwoordelijkheid, en is in staat daar verantwoord van af te wijken als de wensen van de zorgvrager of eigen professionele of morele afwegingen daartoe aanleiding geven. 
  4. kent de algemene principes van rekenen met decimalen, breuken, maten, procenten en promilles.
  5. is in staat te rekenen met decimalen en breuken.
  6. is in staat te rekenen met maten (miligrammen, microgrammen,milliliters, etc).
  7. is in staat te rekenen met procenten en promilles.
  8. kent de algemene principes van rekenen met oplossingen, verdunningen, infusie en injectie.
  9. kent de algemene principes van rekenen bij zuurstoftoediening  (flow, duur, aflezen manometer, druk, atmosfeer, megapascal).
  10. is in staat oplossingen en verdunningen te berekenen.
  11. is in staat de toe te dienen medicatie te berekenen bij infusie of injectie.
  12. is in staat de op te lossen medicatie te berekenen bij een voorschrift in hoeveelheid /per tijdseenheid (bijv ml / uur).
  13. is in staat te berekenen hoeveel zuurstof in totaal toegediend kan worden bij een bepaalde cilinderinhoud.
  14. is in staat te berekenen wat de maximale duur van zuurstofgebruik is bij een bepaalde cilinderinhoud;
4.3 Deskundigheidsbevordering:
De student toont actief en kritisch gedrag om de verpleegkundige deskundigheid van zichzelf en anderen op peil te brengen en te houden, en actief bij te dragen aan het zoeken, ontwikkelen en delen van nieuwe (vormen van) kennis.
 
De student:
  1. kent professionele richtlijnen, standaarden en protocollen.
  2. kan professionele richtlijnen, standaarden en protocollen beargumenteerd toepassen. 
6.2 Coördinatie van zorg:
De student neemt initiatief in het organiseren van de zorg om deze soepel in samenspraak met de zorgvrager en in onderlinge afstemming tussen de verschillende zorgverleners en zorgorganisaties volgens zorgplan te laten verlopen.
 
De student:
  1. kan op verantwoorde wijze met materialen en middelen omgaan.
6.3 veiligheid bevorderen
Het continu en methodisch bijdragen aan het bevorderen en borgen van de veiligheid van zorgvragers en medewerkers.
 
De student:
  1. kent en overziet de consequenties van het eigen handelen in relatie tot het ontstaan van onveilige situaties.
  2. werkt in de dagelijkse praktijk volgens de normen van veiligheidsbeleid. 
Competentieniveau (CBN, C2016)
Startniveau

Inhoud

Met behulp van kritische beroepssituaties waarin rijke beroepscontext wordt beschreven, worden verpleegtechnische vaardigheden aangeleerd. De vaardigheden worden geoefend en getoetst in een laagcomplexe gesimuleerde context. Bij het aanleren van verpleegtechnische vaardigheden hoort als vanzelfsprekend het kunnen onderbouwen en beargumenteren van gemaakte keuzes en het reflecteren.
 
Het verhogen van de patiëntveiligheid door het voorkomen van rekenfouten bij het voorbereiden en toedienen van medicatie, zuurstof e.d. aan patiënten is essentieel. De gevolgen van rekenfouten kunnen ernstig zijn. Om die reden wordt de rekenvaardigheid gezien en behandeld als een risicovolle handeling. Het behalen van deze toets is voorwaardelijk voor het verkrijgen van de credits van toets 2 SLO en voor het mogen voorbereiden en toedienen van medicatie in de praktijkleerperiode.

Om het geheel aan vaardigheden te omvatten worden verschillende soorten lessen en 3 soorten toetsen aangeboden:
 
Lessen:
SLO instructielessen
  • Doel: het aanleren van technische vaardigheden volgens Vilans protocol
  • Plaats: alle lesweken buiten de momenten dat de toets of scenariotraining worden aangeboden
  • Inhoud: in deze lessen ligt het accent op het aanleren van verschillende verpleegtechnische vaardigheden vanuit een reflectieve- cliëntgerichte basishouding met een theoretische onderbouwing
 
SLO Scenariotrainingen:
  • Doel: voorbereiding op de echte beroepspraktijk waarin verschillende verpleegkundige basisvaardigheden geïntegreerd worden aangeboden.
  • Plaats: aantal keer per schooljaar
  • Inhoud: in een gesimuleerde beroepssetting met of zonder simulant worden verschillende vaardigheden gecombineerd en gedemonstreerd. Van en met elkaar leren in een veilige kleine groep staat centraal. Studenten trainen het contact maken en onderhouden, klinisch redeneren, samenwerken, reflecteren en feedback geven.
 
Werkcolleges rekenen
  • Doel: oefenen van de rekenopgaven, feedback en uitleg vragen aan de docent
  • Plaats: facultatief
  • Inhoud: Middels de oefentoetsen rekenen in Iqualify kunnen studenten zelfstandig de rekenvaardigheden oefenen en feedback en uitleg vragen aan de docent
 

Vaardighedentoets 2
  • 3 credits (van semester 1 week 13 t/m semester 2 week 10)  
 
Toets injecteren:
subcutaan en intramusculair injecteren + theoretische onderbouwing
wondzorg

Voorwaardelijk voor deelname aan toets 2:      
Individueel verkregen feedback en eigen betekenisvolle reflectie per uitgevoerde Proeve van Bekwaamheid, zie Blackboard
Certificaten datzaljeleren.nl 
 
 
Toets rekenen
  • 1 credit (van semester 1 week 13 t/m semester 2 week 10)  
Studenten tonen aan rekenvaardig te zijn
 
 
Vaardighedentoets 3
  • 2 credits (van semester 2 week 11 t/m semester 2 week 19)
 
Toets: neus- maagsonde inbrengen + theoretische onderbouwing
Early warning score bepalen adhv casus

 
Voorwaardelijk voor deelname aan toets 3                    
Studenten tonen:
  • bekwaamheid van alle 10 aangeboden Proeves van Bekwaamheid uit het propedeutisch jaar door:
een voldoende behaald resultaat op drie uitgevoerde Proeves van Bekwaamheid.
 
Bronnen
  • Stichting Vilans: protocollen en achtergrondinformatie
  • Diverse internetbronnen.
  • Hanzehospital, een digitale leeromgeving waarbinnen verschillende patiënt-/ cliëntsituaties staan beschreven.
  • Iqualify
  • datzaljeleren.nl

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Verpleegkunde