Vak: Verpleegkunde 1: verpleegkundig proces credits: 2

Vakcode
HVVP20VPK1
Naam
Verpleegkunde 1: verpleegkundig proces
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
2
Taal
Nederlands
Coördinator
L.P. van der Weerd
Werkvormen
  • Hoorcollege
Toetsen
  • Verpleegkundig proces - Computer, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

Te toetsen leeruitkomsten:

KBS 1
4.4 Professionele reflectie
 
De student kan kritisch het eigen verpleegkundig gedrag beschouwen in relatie tot beroepscode en beroepswaarden en het in (mono- en multidisciplinaire) besprekingen over zorgvragers betrokken en zorgvuldig argumenteren, rekening houdend met de emoties en belangen van de zorgvrager vanuit het besef dat zorg een morele-ethische praktijk behelst.  
4.4.2 kent recente nationale en internationale verpleegkundige beroepscodes. 
4.4.3 kent algemeen geldende beroepswaarden en kent eigen waarden in het leven en beroepsmatig handelen.  
4.4.4 kent levensbeschouwelijke en religieuze opvattingen en stromingen.  

KBS 2
1.2 Uitvoeren van zorg
 
De student verleent integrale zorg door zelfstandig alle voorkomende en risicovolle handelingen in laag-complexe zorgsituaties uit te voeren met inachtneming van de geldende wet- en regelgeving en vanuit een holistisch perspectief.  
1.2.2 kent de theoretische modellen van gevalideerde zorgverlening achter haar activiteiten en interventies.  

KBS 3
1.2 Uitvoeren van zorg
 
De student verleent integrale zorg door zelfstandig alle voorkomende en risicovolle handelingen in laag-complexe zorgsituaties uit te voeren met inachtneming van de geldende wet- en regelgeving en vanuit een holistisch perspectief.   
 1.2.1 past relevante verpleegkundige interventies, inclusief hun werking, bijwerkingen en effecten, als parameter voor het verpleegkundig handelen toe.
4.1 Onderzoekend vermogen  
De student toont in zorgsituaties en bij zorg- en organisatievraagstukken een kritisch onderzoekende en reflectieve (basis) houding, verantwoord het handelen vanuit (verschillende) kennisbronnen, hanteert een methodische aanpak met een gedegen probleemanalyse en doorloopt de onderzoekscyclus gericht op het verbeteren van een specifieke beroepssituatie.
4.1.6 kan kritische vragen formuleren en prioriteren bij casuïstiek van individuele zorgvragers en doelgroepen en bij zorg- en organisatievraagstukken op microniveau   
1.1 Klinisch redeneren 
De student kan continu procesmatig gegevens verzamelen en analyseren gericht op het vaststellen van vragen en problemen van de zorgvrager en kiest daarbij passende zorgresultaten en interventies. 
1.1.1 kent de principes van klinisch redeneren, verpleegkundige kennis en (verpleegkundige) classificaties. 
Specifiek voor deze periode: 
benoemt het proces van klinisch redeneren in relatie tot het verpleegkundig proces 

Competentieniveau (CBN, C 2016)  
Propedeuse: oriënteren.  
 

Inhoud

In deze onderwijseenheid wordt via flitscolleges, responsie colleges en college tour de onderstaande theorie besproken. Hierbij wordt zoveel mogelijk een koppeling gemaakt met de Kritische Beroeps Situatie (KBS) zoals die gebruikt worden bij de Verpleegkunde lessen. De toets bestaat uit Multiple Choice vragen.

De credits voor deze onderwijseenheid worden verkregen na succesvol afronden van de summatieve multiple-choise (MC) toetsen. Na elk semester wordt op deze manier de theorie getoetst die in de afgelopen drie kritische beroepssituaties (KBS) is geleerd en toegepast. Om het leren te bevorderen worden na elke KBS formatieve toetsen aangeboden. Dit betekent dat de student na elke KBS de eigen beheersing van de theorie kan nagaan. Het maken van de formatieve toetsen is niet voorwaardelijk voor het behalen van de credits. 

Toetsinhoud KBS 1
In de context van de afdeling cardiologie in het algemeen ziekenhuis, wordt de volgende theorie aangeboden:

  • Inleiding verpleegkundig proces en diagnostiek.
  • Beroepsnormen. 
  • Culturele sensitiviteit. 
  • Oriëntatie op levensbeschouwing
  • Specifieke patientproblemen.
Toetsinhoud KBS 2
In de context van de Thuiszorg, wordt de volgende theorie aangeboden:
  • Verpleegkundig proces: planningsfase.
  • Visie op verplegen.
  • Specifieke patientproblemen.

Toetsinhoud KBS 3
In de context van de verpleeghuis en revalidatiezorg, wordt de volgende theorie aangeboden:
  • Verpleegkundig
     proces: interventies. 
  • Verpleegkundig
     proces: uitvoering, rapportage.
  • Verpleegkundig
     proces: evaluatie. 
  • Verpleegkundig
     leiderschap.
  • Specifieke patientproblemen.

De basisboeken die hierbij gebruikt worden zijn:  
Zie Studystore verpleegkunde jaar 1 en Blackboard. 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Verpleegkunde