Vak: Conceptuele onderwijseenheid individu en maatschappij: gerontologie credits: 2

Vakcode
HVVP21IMGE2
Naam
Conceptuele onderwijseenheid individu en maatschappij: gerontologie
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
2
Taal
Nederlands
Coördinator
H.E. van der Veen
Werkvormen
  • Hoorcollege
Toetsen
  • Gerontologie - Computer, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

1.1    Klinisch redeneren
De student kan continu procesmatig gegevens verzamelen en analyseren gericht op het vaststellen van vragen en problemen van de zorgvrager en kiest daarbij passende zorgresultaten en interventies
Specifiek voor deze periode:
1.1.3    De student kent belangrijkste begrippen en theorie omtrent actuele thema's zoals de ouder wordende bevolking, invloed van leefstijl op gezondheid, co- en multi-morbiditeit bij zorgvragers, en de inzet van het informele netwerk van zorgvragers.

2.1    Persoonlijke communicatie
     De student kan actief luisteren naar de zorgvrager, informeren van de zorgvrager en deze in staat stellen keuzes te maken   in de zorg en de zorgvrager als uniek persoon benaderen; op een natuurlijke wijze gids, coach, expert of adviseur zijn, afhankelijk van het moment en de omstandigheden

Specifiek voor deze periode:
        2.1.2 De student kent de principes en verschillende theorieën van persoonsgerichte ouderenzorg

6.2    Coördinatie van zorg
De student kan initiatief nemen in het organiseren van de zorg om deze in samenspraak met de zorgvrager en in onderlinge afstemming tussen de verschillende zorgverleners en zorgorganisaties soepel volgens het zorgplan te laten lopen.
Specifiek voor deze periode:
6.2.1    De student kent in het kader van ketenzorg de verschillende actuele organisaties en organisatievormen in de gezondheidszorg voor ouderen.
6.2.2    De student kent de organisatie en de bekostiging van de gezondheidszorg voor ouderen op micro-, meso- en macroniveau.

Competentieniveau (CBN, BN2020)
Propedeuse: oriënteren
 

Inhoud

Bij gerontologie worden via hoorcolleges de onderstaande thema's besproken. Hierbij wordt zo mogelijk een koppeling gemaakt met de Kritische Beroepssituaties (KBS) zoals die gebruikt worden bij het vak Verpleegkunde en bij het vaardigheden onderwijs.

Tijdens de colleges en in de literatuur komen de volgende onderwerpen aan bod.
•    demografische kenmerken
•    biologische, psychische, sociale en functionele veroudering en levensloop
•    agisme en stereotypering
•    visie op de oudere mens en op zorg voor ouderen
•    healthy ageing / gezond ouder worden
•    preventie ouderenmishandeling
•    toolkit voor preventie ouderenproblematiek
•    analyse gezondheid ouderen
•    veel voorkomende gezondheidsproblemen bij ouderen
•    ouderenbeleid inzake ouderen
•    financiering van de zorg aan ouderen
•    woonvoorziening voor ouderen

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Verpleegkunde