Vak: Strategisch & financieel management credits: 5

Vakcode
ITVB21SFM
Naam
Strategisch & financieel management
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
H.H. Stadman
Werkvormen
  • Gastcollege
  • Individueel
  • Werkcollege
Toetsen
  • Strategisch & fin. management - Schriftelijk, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

De student beschrijft de (relevante) elementen van een organisatiestrategie in een casus op basis van strategietheorie.
De student kan berekeningen uitvoeren voor kosten/uitgaven, opbrengsten/ontvangsten, bezittingen/schulden, voorzieningen, eigen en vreemd vermogen in een organisatie op basis van financiële theorieën/richtlijnen.
De student kan het rendement van een voorgenomen investering in de organisatie berekenen op basis van financiële theorieën/richtlijnen.
De student kan op basis van berekende liquiditeitsratio’s, solvabiliteitsratio’s, rentabiliteitsratio’s en hefboomeffecten het belang ervan kunnen duiden m.b.t. de financiële gezondheid van de organisatie.
De student kan op basis van financiële data over de bedrijfsvoering in een periode, liquiditeitsratio’s, solvabiliteitsratio’s, rentabiliteitsratio’s en hefboomeffecten berekenen op basis van financiële theorieën/richtlijnen.
De student legt de concurrentiekrachten tussen organisaties uit op basis van strategietheorie.
De student legt de relevantie van “competitive advantage” en “klantwaarde” in een organisatiestrategie uit op basis van strategietheorie.
De student legt het gebruik van een “balanced scorecard” in de uitvoering van een organisatiestrategie uit op basis van strategietheorie.
De student past het gebruik van de strategische tool “strategic road mapping” toe op basis van strategietheorie.
De student stelt een SWOT-analyse van een organisatie samen op basis van strategietheorie.

 

Inhoud

Dit vak bestaat uit twee onderdelen: strategisch management en financieel management.

Onderdeel strategisch management: Een relevante organisatiestrategie is de kern van een goede bedrijfsvoering. De organisatiestrategie bepaalt hoe organisaties processen op verschillende niveaus definiëren en hoe medewerkers processen op verschillende niveaus uitvoeren, informatie in deze processen verwerken en met de output van deze processen meten of en in hoeverre de strategische doelen worden gehaald. Het aspect “informatie” speelt een belangrijke rol in een organisatiestrategie. De manier, waarop de strategie van een organisatie is vormgegeven, bepaalt het gebruik van informatie en hoe hiermee een organisatie te besturen. In dit vak leert de student dan ook wat een organisatiestrategie is, uit welke onderdelen een organisatiestrategie bestaat, welke stappen een organisatie moet nemen om een organisatiestrategie in de organisatie te implementeren, wat een organisatie moet doen om de beste speler in de markt te worden, wat voor informatie op welk niveau in de organisatie nodig is om een organisatiestrategie te ontwerpen, te implementeren en er op te sturen.

Onderdeel financieel management: De wijze, waarop de organisatiestrategie is vormgegeven, heeft impact op de financiële bedrijfsvoering. Daarnaast is de financiële bedrijfsvoering vooral ook gestoeld op regels en richtlijnen uit de wetgeving. In dit onderdeel leert de student de effecten van de bedrijfsvoering op de diverse financiële overzichten, die een organisatie volgens de wet dient te gebruiken, te beschrijven en te berekenen. Ook leert de student methoden om investeringsvoorstellen te beoordelen en leert de student kengetallen te berekenen en te duiden, waarmee een uitspraak gedaan kan worden over de financiële toestand van een organisatie.


 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Communicatie, Media & IT