Vak: Vloeiendheid Theorie credits: 6
- Vakcode
- LODF20VLOETH
- Naam
- Vloeiendheid Theorie
- Studiejaar
- 2022-2023
- ECTS credits
- 6
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- J.C. van Haeringen-Ahmetspahic
- Werkvormen
-
- Practicum / Training
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Vloeiendheid - Computer, organisatie ToetsCentrum
Leeruitkomsten
Doel/Leeruitkomsten
*De student kent de aanbevelingen uit de Richtlijn Stotteren bij kinderen, adolescenten en volwassenen en kan, waar nodig, beargumenteerd afwijken van de aanbevelingen.
* De student legt uit waarom welke intakevragen gesteld en diagnostiekinstrumenten gebruikt (kunnen) worden bij een kind vanaf 7 jaar, adolescent en volwassene die stottert.
*De student beschrijft verschillende reguliere en niet-reguliere behandelmogelijkheden die in Nederland beschikbaar zijn voor kinderen vanaf 7 jaar, adolescenten en volwassenen die stotteren en geeft advies over het therapietraject aan een fictieve cliƫnt.
*De student benoemt wat de kenmerken zijn van neurogeen en psychogeen stotteren en broddelen en kan een differentiaaldiagnose stellen tov ontwikkelingsstotteren.
Inhoud
Niveau:
Verdiepend (2)
Onderzoek en behandeling van stoornissen in de vloeiendheid bij oudere kinderen, adolescenten en volwassenen. Uitgangspunt is de Richtlijn Stottteren bij kinderen, adolescenten en volwassenen (2020). Meerdere onderzoeksmethoden komen aan bod evenals meerdere behandelmethoden
Daarnaast is er aandacht voor overige vloeiendheidsstoornissen (broddelen, neurogeen- en psychogeen stotteren)
CanMEDS rol:
Logopedist: kernhandeling 2, 3, 4, 5, 6 en 7
Gezondheidscoach: kernhandeling 1 en 3
Communicator: kernhandeling 3
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie voor Gezondheidsstudies