Vak: Vloeiendheid Theorie credits: 6

Vakcode
LODF20VLOETH
Naam
Vloeiendheid Theorie
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
6
Taal
Nederlands
Coördinator
J.C. van Haeringen-Ahmetspahic
Werkvormen
  • Practicum / Training
  • Werkcollege
Toetsen
  • Vloeiendheid - Computer, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten


Doel/Leeruitkomsten
*De student kent de aanbevelingen uit de Richtlijn Stotteren bij kinderen, adolescenten en volwassenen en kan, waar nodig, beargumenteerd afwijken van de aanbevelingen.  
* De student legt uit waarom welke intakevragen gesteld en diagnostiekinstrumenten gebruikt (kunnen) worden bij een kind vanaf 7 jaar, adolescent en volwassene die stottert.
*De student beschrijft  verschillende reguliere en niet-reguliere behandelmogelijkheden die in Nederland beschikbaar zijn voor kinderen vanaf 7 jaar, adolescenten en volwassenen die stotteren en geeft advies over het therapietraject aan een fictieve cliĆ«nt.
*De student benoemt wat de kenmerken zijn van neurogeen en psychogeen stotteren en broddelen en kan een differentiaaldiagnose stellen tov ontwikkelingsstotteren.

Inhoud


Niveau:
 Verdiepend (2) 
Onderzoek en behandeling van stoornissen in de vloeiendheid bij oudere kinderen, adolescenten en volwassenen. Uitgangspunt is de Richtlijn Stottteren bij kinderen, adolescenten en volwassenen (2020).  Meerdere onderzoeksmethoden komen aan bod evenals meerdere behandelmethoden 
Daarnaast is er aandacht voor overige vloeiendheidsstoornissen (broddelen, neurogeen- en psychogeen stotteren) 
 
CanMEDS rol:
Logopedist: kernhandeling 2, 3, 4, 5, 6 en 7
Gezondheidscoach: kernhandeling 1 en 3
Communicator: kernhandeling 3


 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Gezondheidsstudies