Vak: Spraak-Taal preventieproject credits: 8
- Vakcode
- LODF21SPRATA1
- Naam
- Spraak-Taal preventieproject
- Studiejaar
- 2022-2023
- ECTS credits
- 8
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- F. Wouters
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Opdracht
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Preventieproject - Presentatie
Leeruitkomsten
De student transformeert kennis vanuit de preventieve logopedie tot een preventieproject.
Rollen / kernhandelingen:
Gezondheidscoach: 4, 5, 6
Samenwerker: 3, 4, 5, 6
Rollen / kernhandelingen:
Gezondheidscoach: 4, 5, 6
Samenwerker: 3, 4, 5, 6
Inhoud
Aan het begin van de module Spraak-Taal doet de student kennis op over het verloop van de (meertalige) spraak-taalontwikkeling en de wijze waarop deze optimaal gestimuleerd kan worden. Daarnaast leert de student welke signalen er zijn voor het herkennen van problemen in de ontwikkeling van spraak en taal en welke signalen er zijn voor het mogelijk ontstaan van problemen in die ontwikkeling (zogenaamde risicosignalen). Ook wordt er enige kennis opgedaan over de andere ontwikkelingsgebieden, bijvoorbeeld over de ontwikkeling van de cognitie, het sociaal-emotioneel functioneren en de motoriek. Uitgangspunt hierbij is dat men moet weten op welke wijze de spraak- en taalontwikkeling is ingebed in de totale ontwikkeling, evenals de mogelijke samenhang tussen problemen in de spraak-taalontwikkeling en problemen binnen andere ontwikkelingsgebieden. Deze opgedane kennis gaat de student leren overdragen aan andere professionals, door middel van het opstellen en pitchen van een preventieproject.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie voor Gezondheidsstudies