Vak: Eet- en drinkproblemen bij meervoudig gehandicapte kinderen credits: 3
- Vakcode
- LOVB14EETDMG3
- Naam
- Eet- en drinkproblemen bij meervoudig gehandicapte kinderen
- Studiejaar
- 2022-2023
- ECTS credits
- 3
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- N.J. van den Oever
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Opdracht - Opdracht
Leeruitkomsten
Leeruitkomsten:
*De student geeft op basis van evidentie voorbeelden op welke manier ouders en verzorgers van kinderen met een (meervoudige) verstandelijke beperking rondom de maaltijden maatregelen kunnen nemen om een veilige situatie te creëren voor hun kinderen/cliënten.
*De student instrueert ouders en verzorgers van kinderen met een (meervoudige) verstandelijke beperking op welke manier zij eten, drinken en gebitsverzorging bij hun kind/cliënt veilig kunnen laten verlopen.
*De student geeft, op basis van evidentie, voorbeelden op welke manier ouders en verzorgers van kinderen met een (meervoudige) verstandelijke beperking de communicatie van en met hun kind/cliënt kunnen stimuleren en ondersteunen.
*De student geeft op basis van evidentie voorbeelden op welke manier ouders en verzorgers van kinderen met een (meervoudige) verstandelijke beperking rondom de maaltijden maatregelen kunnen nemen om een veilige situatie te creëren voor hun kinderen/cliënten.
*De student instrueert ouders en verzorgers van kinderen met een (meervoudige) verstandelijke beperking op welke manier zij eten, drinken en gebitsverzorging bij hun kind/cliënt veilig kunnen laten verlopen.
*De student geeft, op basis van evidentie, voorbeelden op welke manier ouders en verzorgers van kinderen met een (meervoudige) verstandelijke beperking de communicatie van en met hun kind/cliënt kunnen stimuleren en ondersteunen.
Inhoud
Niveau: verdiepend (2)
Inhoud:
Eet- en drinkproblemen, evidence based handelen
In deze module staat de zorg voor deze doelgroep centraal, waarbij het accent ligt op de slik- en voedingsproblemen en de communicatieproblemen die bij deze mensen kunnen voorkomen.
Je maakt kennis met de doelgroep mensen met een EM(V)B die beperkt zijn in zowel de communicatie als het slikken, eten en drinken en je houdt je bezig met het op een verstandige wijze een praktische protocolleren van het handelen rond deze kinderen. Je doet dit in de vorm van het beroepsproduct ‘Voorlichtingsplan’.
CanMEDS rol:
Logopedist: kernhandeling 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 en 9
Professional: kernhandeling 1, 2, 3, 4 en 5
Samenwerker: kernhandeling 1, 3 en 5
Gezondheidscoach: kernhandeling 1, 2, 3, 4, 5, 6 en 7
Innovator: kernhandeling 5
Inhoud:
Eet- en drinkproblemen, evidence based handelen
In deze module staat de zorg voor deze doelgroep centraal, waarbij het accent ligt op de slik- en voedingsproblemen en de communicatieproblemen die bij deze mensen kunnen voorkomen.
Je maakt kennis met de doelgroep mensen met een EM(V)B die beperkt zijn in zowel de communicatie als het slikken, eten en drinken en je houdt je bezig met het op een verstandige wijze een praktische protocolleren van het handelen rond deze kinderen. Je doet dit in de vorm van het beroepsproduct ‘Voorlichtingsplan’.
CanMEDS rol:
Logopedist: kernhandeling 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 en 9
Professional: kernhandeling 1, 2, 3, 4 en 5
Samenwerker: kernhandeling 1, 3 en 5
Gezondheidscoach: kernhandeling 1, 2, 3, 4, 5, 6 en 7
Innovator: kernhandeling 5
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie voor Gezondheidsstudies