Vak: Vaardigheden neurologische spraak-/taal- en slikstoornissen 2 credits: 4

Vakcode
LOVB15VANEU2
Naam
Vaardigheden neurologische spraak-/taal- en slikstoornissen 2
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
4
Taal
Nederlands
Coördinator
A. Huttmann
Werkvormen
  • Practicum / Training
  • Probleem gestuurd onderwijs
  • Werkcollege
Toetsen
  • Vaardigheidstoets - Vaardigheidstoets

Leeruitkomsten

Doel/Leeruitkomsten
  • De student demonstreert, op professionele wijze, een afasie-, dysartrie- of dysfagiebehandeling bij een gegeven casus bij een medestudent (in de rol van patiënt) en houdt hierbij rekening met diens cognitieve beperkingen.
  • De student zet therapieadviezen, gegeven door een logopedist/klinisch linguïst, bij een fictieve afasiepatiënt om in een logopedisch cognitief linguïstisch/ functioneel therapieplan waarin de hulpvraag van de patiënt en diens naasten het uitgangspunt vormt.

Inhoud

Niveau: Verdiepend (2) 

De inhoud vormen de werkcolleges en de vaardighedenlessen neurologische spraak-/taal – en slikstoornissen 2. De vaardigheden zijn toegespitst op het leren opstellen en het uitvoeren van een therapieplan bij fictieve patiënten. De stoornissen die inhoudelijk aan bod komen zijn afasie, dysartrie, dysfagie en spraakapraxie. 
De kennis die via de AFP hoorcolleges wordt gegeven dienen studenten in het logopedisch handelen te integreren.

CanMEDS rol:
Logopedist: kernhandeling 5, 6, 7, 8 en 9
Professional: kernhandeling 1
Communicator: kernhandeling 1, 3 ,4 &5




 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Gezondheidsstudies