Vak: Vloeiendheidsstoornissen 2 credits: 3

Vakcode
LOVB15VLOE2
Naam
Vloeiendheidsstoornissen 2
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
3
Taal
Nederlands
Coördinator
J.C. van Haeringen-Ahmetspahic
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Practicum / Training
  • Werkcollege
Toetsen
  • Vloeiendheidsstoornissen 2 - Computer, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

Doel/Leeruitkomsten
*De student kent de aanbevelingen uit de Richtlijn Stotteren bij kinderen, adolescenten en volwassenen en kan, waar nodig, beargumenteerd afwijken van de aanbevelingen.  
* De student legt uit waarom welke intakevragen gesteld en diagnostiekinstrumenten gebruikt (kunnen) worden bij een kind vanaf 7 jaar, adolescent en volwassene die stottert.
*De student beschrijft  verschillende reguliere en niet-reguliere behandelmogelijkheden die in Nederland beschikbaar zijn voor kinderen vanaf 7 jaar, adolescenten en volwassenen die stotteren en geeft advies over het therapietraject aan een fictieve cliĆ«nt.
*De student benoemt wat de kenmerken zijn van neurogeen en psychogeen stotteren en broddelen en kan een differentiaaldiagnose stellen tov ontwikkelingsstotteren.


 

Inhoud

Niveau:
 Verdiepend (2) 
Onderzoek en behandeling van stoornissen in de vloeiendheid bij oudere kinderen, adolescenten en volwassenen
 
CanMEDS rol:
Logopedist: kernhandeling 2, 3, 4, 5, 6 en 7
Gezondheidscoach: kernhandeling 1 en 3
Communicator: kernhandeling 3



 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Gezondheidsstudies