Vak: 30 EC stage + intervisie credits: 30

Vakcode
LOVB16STI30
Naam
30 EC stage + intervisie
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
30
Taal
Nederlands
Coördinator
S. Kohlleppel
Werkvormen
  • Afstudeeropdracht
  • Individueel
  • Intervisie
  • Patient Behandeling
  • Stage, werk
Toetsen
  • Professioneel product - Professioneel product

Leeruitkomsten

 
De student in de rol van de logopedist binnen de stagesetting:
  • voert onderzoeken uit afgestemd op de logopedische problematiek en hulpvraag van de cliënt.
  • analyseert en interpreteert diagnostiek en doet verslag van onderzoek volgens de richtlijnen van de NVLF, methodisch handelen en/of overeenkomend  met richtlijnen die de stagesetting hanteert.
  • stelt in overeenstemming met de cliënt een behandelplan op volgens de richtlijnen van de NVLF, methodisch handelen en/of overeenkomend met richtlijnen die de stagesetting hanteert.
  • voert behandelingen uit afgestemd op de logopedische problematiek en hulpvraag van de cliënt en stelt indien nodig bij.
  • bekijkt kritisch de inhoud van een logopedisch onderzoek en/of behandeling n.a.v. observaties of op basis van eigen cliëntcontact opdat een kwalitatief goede keuze gemaakt kan worden
  • onderbouwt en verantwoordt mondeling keuzes binnen het beroepsmatig handelen en bepaalt consequenties voor toekomstig handelen.
  • onderbouwt en verantwoordt schriftelijk keuzes binnen het beroepsmatig handelen en bepaalt consequenties voor toekomstig handelen.
 
De student in de rol van de professional binnen de stagesetting:
 
  • handelt ethisch verantwoord en evidence based: de student onderbouwt en verantwoordt mondeling keuzes binnen het beroepsmatig handelen.
  • handelt ethisch verantwoord en evidence based: de student onderbouwt en verantwoordt schriftelijk keuzes binnen het beroepsmatig handelen.
  • evalueert eigen deskundigheid en beroepsmatig handelen en stelt dit indien nodig bij, waarbij feedback en adviezen van de stagebegeleider gevraagd en betrokken worden.
  • reflecteert op het eigen (beroepsmatig) handelen in verschillende beroepssituaties, zodanig dat inzicht ontstaat in de relatie tussen beroep, taak en persoonlijke eigenschappen/vaardigheden, inzicht dat gebruikt wordt voor de eigen professionele vorming en ontwikkeling van een visie op het beroep.
  • neemt initiatief t.b.v. de eigen ontwikkeling, toont zich hierbij eigenaar van het persoonlijk en beroepsmatig leerproces.
  • neemt verantwoordelijkheid voor het eigen aandeel in beroepssituaties opdat het eigen handelen aangepast zal worden aan de doeleinden en effecten van  beroepsactiviteiten
  • toont een professionele houding in het omgaan met taken, cliënten en collega’s.
  • past reflectievaardigheden toe om het gedrag van zichzelf, de cliënt of collega in een reële praktijksituatie, systematisch te analyseren en te herdefiniëren, opdat eigen denken, handelen en/of voelen in deze situatie aangepast kan/kunnen worden.
  • hanteert intervisiemethoden om een intervisie-inbreng n.a.v. een reële beroepssituatie gestructureerd en systematisch te analyseren.
  • deelt vragen, feedback en adviezen met collega’s in een intercollegiale situatie waarbij een intervisievraag gesteld is, zodanig dat nieuwe referentiekaders ontworpen worden om de vraag te beantwoorden.
De student in de rol van de communicator binnen de stagesetting:
  • onderhoudt een professionele therapeutische relatie met de cliënt en stemt de communicatie af op de cliënt.
  • stimuleert de cliënt tot eigen regie.
  • doet verslag van onderzoek volgens de richtlijnen van de NVLF, methodische handelen en/of overeenkomend met de stagesetting.
  • stelt in overeenstemming met de cliënt behandelplannen op volgens de richtlijnen van de NVLF, methodisch handelen en/of overeenkomend met de stagesetting.
De student in de rol van de samenwerker binnen de stagesetting:
  • werkt samen met de stagebegeleider (en andere disciplines) binnen een logopedische professionele setting.
  • stelt zich in de samenwerking pro-actief op en neemt verantwoordelijkheid voor het samenwerkingsproces (advies voor beoordeling, portfolio, advies intervisie)
  • geeft, vraagt en ontvangt feedback binnen samenwerkingsrelaties in de intervisiegroep en in de externe stagesetting. (advies intervisie, advies voor beoordeling, portfolio)
De student in de rol van de gezondheidscoach binnen de stagesetting:
  • voert onderzoeken en behandelingen uit gericht op optimale participatie van de individuele cliënt en diens omgeving.
  • deelt verantwoordelijkheid met de cliënt en stimuleert de cliënt tot eigen regie nemen over de eigen gezondheidssituatie en om gezondheidsvaardigheden te bevorderen.
 Afhankelijk van de stagesetting:
  • identificeert en selecteert (potentiele) risicogroepen, inventariseert en analyseert hierbij gezondheidsproblemen en risicofactoren.
  • selecteert, plant en voert preventieactiviteiten uit voor risicogroepen en implementeert maatregelen ten behoeve van blijvend gezond gedrag bij deze risicogroepen.

Inhoud

Niveau:  eindniveau (3)

Inhoud:
De 30 EC stage + intervisie is de eerste beroepsvoorbereidende periode. Tijdens de stage (BIG) past de student onder begeleiding van een logopedist de in de studie verworven competenties toe. Daarnaast neemt de student deel aan intervisiebijeenkomsten. Bij intervisie reflecteert de student op ervaringen die zijn opgedaan tijdens de stage.


CanMEDS rol:
Logopedist: kernhandelingen 1-9
Professional: kernhandelingen 1-5
Communicator: kernhandelingen 1-6
Samenwerker: kernhandelingen 1-6
Gezondheidscoach: kernhandelingen 1-7 (afhankelijk van de stagesetting)

Instapvoorwaarden voor zowel 30 EC Stage + intervisie als 15 EC Stage + intervisie:
  • Instapvoorwaarden 1e stage: vóór de woensdagochtend anderhalve week voor aanvang van de stage zijn de propedeuse, 51 EC uit jaar 2 waarvan in ieder geval 12 EC Leerwerkplaats en Reflectie (LWP) jaar 2 (LOVB16LWPR21 en LOVB16LWPR22) en het onderdeel Leerwerkplaats (LWP) jaar 3 (deeltoets van LOVB16LWPI1) behaald.
  • Instapvoorwaarden 2e stage: voor aanvang van de stage is de 1e stage met een voldoende afgerond en vóór de woensdagochtend anderhalve week voor aanvang van de stage zijn alle EC’s uit jaar 1 en 2, LWP en Intervisie 1 jaar 3 (LOVB16LWPI1) behaald.
 Wanneer de instapvoorwaarden niet zijn behaald kan niet worden gestart met de betreffende stage.

Er bestaat een aanwezigheidsverplichting voor het onderdeel. Deze aanwezigheidsplicht kan een rol spelen bij de gestelde toetsvoorwaarden, en dus toetsing, van dit onderdeel, én van de onderwijseenheid Eerste Stage, die in combinatie met Intervisie 2 wordt aangeboden. De mogelijke consequenties van de aanwezigheidsplicht zijn te vinden in de studiehandleiding.

De procedure van inschrijven is als volgt: de student is verantwoordelijk voor de inschrijving in Onstage, de opleiding verzorgt daarna de inschrijving in Osiris. 
 

 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Gezondheidsstudies