Vak: Theorie Neurologische Spraak-, Taal- en Slikstoornissen 1 credits: 3

Vakcode
LOVP14NEURO1
Naam
Theorie Neurologische Spraak-, Taal- en Slikstoornissen 1
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
3
Taal
Nederlands
Coördinator
A. Huttmann
Werkvormen
  • Gastcollege
  • Hoorcollege
  • Probleem gestuurd onderwijs
  • Werkcollege
Toetsen
  • Theorie Neuro. Spr/Taal/Slikst 1 - Computer, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

Doel/Leeruitkomsten Neurologische spraak-taal- en slikstoornissen
  • De student herkent de anatomie en functie van het gezonde brein
  • De student herkent neurologische ziektebeelden op het gebied van dysartrie/ dysfagie/ afasie/ spraakapraxie, de plaatsing ervan in het brein en de gevolgen voor de patiĆ«nt op functie-, activiteiten- en participatieniveau
  • De student benoemt/kent de verschillende fases na een beroerte en beschrijft/kent de samenhang met ( logopedische) therapeutische interventies bij afasie/ dysartrie/ dysfagie
  • De student kent de doelstellingen en inhoud van de verschillende afasiediagnostiekinstrumenten en reproduceert in welke fase na hersenletsel deze worden ingezet.
  • De student onderscheidt de (afasie)hoofdsyndromen  op basis van de neuro-anatomie en aan de hand van specifieke kenmerken/symptomen.
  • De student onderscheidt de verschillende typen dysartrie op basis van de neuro-anatomie en aan de hand van de specifieke kenmerken.
  • De student kent de doelstellingen en inhoud van de verschillende klinimetrische instrumenten voor dysartrie
  • De student kent de doelstellingen en inhoud van de verschillende klinimetrische instrumenten voor dysfagie
  • De student kent de verschillende oorzaken van dysfagie en onderscheidt de specifieke kenmerken van de dysfagietypen.

Doel/Leeruitkomsten Klinimetrie
  • De student begrijpt de testleerbegrippen betrouwbaarheid, validiteit, normering en standaardisering. 

Inhoud

Niveau: inleidend (1)

Inhoud: 
Afasie, dysartrie en dysfagie bij volwassenen
Ondersteunende AFP
Klinimetrie

In dit blok leer je het werkveld en de werkzaamheden van de logopedist in een medische setting kennen. Hierbij kan je denken aan een ziekenhuis of revalidatiecentrum. De focus ligt op neurologische stoornissen. Dat zijn stoornissen die ontstaan bij een hersenbeschadiging. Als gevolg daarvan kunnen neurologische spraak-, taal-, en slikstoornissen ontstaan. Als logopedist onderzoek, behandel en begeleid je patiƫnten met deze stoornissen en diens naasten. Logopedische stoornissen die kunnen optreden na een hersenbeschadiging zijn bijvoorbeeld afasie, dysartrie en dysfagie.
Bij dit blok verplaats je je in het volgende scenario: je bent werkzaam als logopedist in het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Jouw arbeidsverband is verdeeld over twee afdelingen van het UMCG: de afdeling neurologie in het ziekenhuis en het neurorevalidatiecluster van het Centrum voor Revalidatie Beatrixoord te Haren. Op beide werkplekken staat het werken in interdisciplinair teamverband centraal.


CanMEDS rol:
Logopedist, kernhandeling 1,2,3 en 4
 Innovator, kernhandeling 3


Bijzonderheden:
Sluit aan op Vaardigheden Neurologische Spraak-, Taal- en Slikstoornissen 1
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Gezondheidsstudies