Vak: Spraak en Slik 1 credits: 4
- Vakcode
- LOVP19SPR1
- Naam
- Spraak en Slik 1
- Studiejaar
- 2022-2023
- ECTS credits
- 4
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- F. Wouters
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Opdracht
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Spraak en Slik 1 - Computer, organisatie ToetsCentrum
Leeruitkomsten
Doel/Leeruitkomsten
*De student legt de normale spraakontwikkeling uit.
*De student analyseert klanken op basis van klankkenmerken.
*De student onderscheidt de verschillende onderdelen van het articulatieonderzoek en maakt hierin passende keuzes bij verschillende fonetische problematiek en legt deze uit.
*De student beschrijft de stappen van de articulatietherapie van Van Riper.
*De student leidt uit de akoestische klinkerdriehoek af welke klinkers onderling verward worden door een cliƫnt met een gegeven gehoorverlies.
*De student leidt op basis van spectro-temporele karakteristieken van spraak af welke klinker of medeklinker weergegeven wordt door een spectrogram.
*De student past de theoretische kennis over de normale ontwikkeling van eten, drinken en slikken toe om een observatielijst voor eten en drinken bij jonge kinderen voor te bereiden en in de taakgroep te presenteren.
*De student lokaliseert en benoemt de bij het slikken betrokken structuren en de daarbij betrokken neurologie die deel uitmaken van aangezicht, mond en keel ten behoeve van een veilige slik.
*De student onderscheidt en verklaart de normale slikfasen (volgens indeling van Kalf).
*De student legt de normale spraakontwikkeling uit.
*De student analyseert klanken op basis van klankkenmerken.
*De student onderscheidt de verschillende onderdelen van het articulatieonderzoek en maakt hierin passende keuzes bij verschillende fonetische problematiek en legt deze uit.
*De student beschrijft de stappen van de articulatietherapie van Van Riper.
*De student leidt uit de akoestische klinkerdriehoek af welke klinkers onderling verward worden door een cliƫnt met een gegeven gehoorverlies.
*De student leidt op basis van spectro-temporele karakteristieken van spraak af welke klinker of medeklinker weergegeven wordt door een spectrogram.
*De student past de theoretische kennis over de normale ontwikkeling van eten, drinken en slikken toe om een observatielijst voor eten en drinken bij jonge kinderen voor te bereiden en in de taakgroep te presenteren.
*De student lokaliseert en benoemt de bij het slikken betrokken structuren en de daarbij betrokken neurologie die deel uitmaken van aangezicht, mond en keel ten behoeve van een veilige slik.
*De student onderscheidt en verklaart de normale slikfasen (volgens indeling van Kalf).
Inhoud
Niveau: inleidend (1)
Inhoud:
Normale ontwikkeling van slikken en spreken, articulatorische en akoestische fonetiek, inleiding in diagnostiek spraakstoornissen. Inleiding in fonetische articulatietherapie. Ondersteunende AFP en geluidsleer.
CanMEDS rol:
Logopedist: kernhandelingen 2, 3, 4 en 7
Inhoud:
Normale ontwikkeling van slikken en spreken, articulatorische en akoestische fonetiek, inleiding in diagnostiek spraakstoornissen. Inleiding in fonetische articulatietherapie. Ondersteunende AFP en geluidsleer.
CanMEDS rol:
Logopedist: kernhandelingen 2, 3, 4 en 7
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie voor Gezondheidsstudies