Vak: Rapporteren Propedeuse credits: 1

Vakcode
LSVP15RAP
Naam
Rapporteren Propedeuse
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
1
Taal
Nederlands
Coördinator
M.F. Lurvink
Werkvormen
  • Opdracht
  • Practicum / Training
Toetsen
  • Rapporteren Propedeuse - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Rapporteren: 
 
  • De student kan onderzoeksresultaten doeltreffend en op een aantrekkelijke manier schriftelijk in het Nederlands presenteren
  • Vergroten van de schrijfvaardigheid door te leren werken volgens een systematische methode
  • De student krijgt inzicht en grip op zijn eigen schrijfproces
  • Met anderen samenwerken om op effectieve en efficiënte wijze opdrachten af te ronden
  • Bewustwording bij de student van het belang van het correct taalgebruik in de opleiding en later in het werkveld.

Inhoud

Rapporteren:
 
  • Voorbereiding op de eindopdracht: het schrijven van een onderzoeksverslag
  • Doelgroepgericht schrijven
  • Richtlijnen verslaglegging ILST/ werkveld
  • Schrijfopdrachten aan de hand van opleiding gerelateerde teksten
  • Als onderdeel van rapporteren neemt de student deel aan de diagnostische taaltoets startvaardigheden Nederlands. Deze toets heeft als doel: het signaleren van de deficiënties van de basale taalvaardigheden Nederlands bij de student
Het schrijven van onderzoeksverslagen en rapporten is een complexe vaardigheid, die uiteen valt in deelvaardigheden: heldere opbouw, logische structuur, concrete formulering van doelstelling, gericht op de doelgroep, correcte spelling en dergelijke. Een goede schrijfvaardigheid is een noodzakelijke voorwaarde om te kunnen functioneren als HBO-professional. Het vak Rapporteren is gericht op de totstandkoming van een rapport of onderzoeksverslag in de professionele praktijk van organisaties. Aandachtspunten daarbij zijn het gebruiken van tekststructuren en het correct toepassen van regels voor en herstructurering is dan ook dat je in staat bent vaardigheden van het schrijfproces. Dit om met de middelen de doelen te bereiken of stijl, grammatica en spelling.
Tijdens de werkcolleges wordt aan de hand van opleidinggerelateerde teksten, geoefend met de verschillende deelvaardigheden van het schrijfproces: doelen  in kaart brengen, concreet formuleren doel- en vraagstelling en het structureren van informatie.
Diagnostische taaltoets startvaardigheden Nederlands
Bij alle eerstejaars studenten wordt in 2014-2015 een taaltoets Nederlands afgenomen. Deze taaltoets vindt plaats aan het einde van kwartaal 1.Studenten die een onvoldoende op de diagnostische taaltoets hebben gehaald, zijn verplicht een deficiëntiecursus te volgen. Deze wordt in kwartaal 3 aangeboden.
 
Literatuur:
Richtlijnen voor verslaglegging voor de studenten ILST Syllabus Regels voor correct taalgebruik
 

School(s)

  • Instituut voor Life Science & Technology