Vak: Gerodontologie en mondzorg voor specifieke doelgroepen; de basis credits: 3
- Vakcode
- MHVB21CLL3B1
- Naam
- Gerodontologie en mondzorg voor specifieke doelgroepen; de basis
- Studiejaar
- 2022-2023
- ECTS credits
- 3
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- R.F. Peterson
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Practicum / Training
- Werkcollege
- Zelfstudie
- Toetsen
-
- Gerodontologie en mondzorg de basis - Computer, organisatie ToetsCentrum
Leeruitkomsten
De student:
1. Beschrijft de verschillende specifieke doelgroepen en beschrijft veel voorkomende (mond)zorgproblemen bij deze specifieke doelgroepen
2. Beschrijft het begrip ‘healthy ageing’ en (modellen over) veroudering in het algemeen
3. Beschrijft en benoemt fysiologische en pathologische kenmerken in de mond(gezondheid) van specifieke groepen cliënten
4. Beschrijft de gevolgen van veel voorkomende ziektebeelden, geneesmiddelen en (bij)werkingen daarvan op de mond(zorg) van specifieke groepen cliënten
5. Beschrijft mogelijke behandeladviezen/ mondzorg voor specifieke doelgroepen, voor verschillende mondsituaties
6. Beschrijft de praktische organisatie van mondzorg in verschillende woonsituaties
7. Benoemt specifieke (communicatie)strategieën om gezondheidsvaardigheden, autonomie in besluitvorming en zelfmanagement bij specifieke zorggroepen te bevorderen.
CanMEDS rollen:
- 1 Vakinhoudelijk handelen
- 2 Communicatie
- 3 Samenwerking
- 4 Kennis en wetenschap
- 5 Maatschappelijk handelen
- 6 Organisatie
Competentieniveau - verdiepend
1. Beschrijft de verschillende specifieke doelgroepen en beschrijft veel voorkomende (mond)zorgproblemen bij deze specifieke doelgroepen
2. Beschrijft het begrip ‘healthy ageing’ en (modellen over) veroudering in het algemeen
3. Beschrijft en benoemt fysiologische en pathologische kenmerken in de mond(gezondheid) van specifieke groepen cliënten
4. Beschrijft de gevolgen van veel voorkomende ziektebeelden, geneesmiddelen en (bij)werkingen daarvan op de mond(zorg) van specifieke groepen cliënten
5. Beschrijft mogelijke behandeladviezen/ mondzorg voor specifieke doelgroepen, voor verschillende mondsituaties
6. Beschrijft de praktische organisatie van mondzorg in verschillende woonsituaties
7. Benoemt specifieke (communicatie)strategieën om gezondheidsvaardigheden, autonomie in besluitvorming en zelfmanagement bij specifieke zorggroepen te bevorderen.
CanMEDS rollen:
- 1 Vakinhoudelijk handelen
- 2 Communicatie
- 3 Samenwerking
- 4 Kennis en wetenschap
- 5 Maatschappelijk handelen
- 6 Organisatie
Competentieniveau - verdiepend
Inhoud
In blok 3.1 zal de student kennismaken met een aantal specifieke patiëntgroepen, zoals (kwetsbare) ouderen, mensen met een lichamelijke en/ of verstandelijke beperking, angstige patiënten of patiënten met psychische of psychiatrische problematiek, chronisch zieken, dak- en thuislozen en andere kwetsbare groepen in de Nederlandse samenleving. Om als mondhygiënist in de praktijk mondzorg te kunnen verlenen en advies te kunnen geven over mondverzorging aan deze patiënten en (eventueel) hun verzorgers, heb je specifieke kennis nodig. In dit blok verdiept de student zich daarom in mondproblemen die veel voorkomen bij deze groepen, healthy ageing, medicatie en hun (bij-)werking, de organisatie en financiering van mondzorg voor specifieke groepen, communicatie met deze patiënten en protocollen, richtlijnen en wet- en regelgeving die van toepassing is.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie voor Gezondheidsstudies