Vak: Project positieve gezondheid credits: 5
- Vakcode
- MHVP1ILL4
- Naam
- Project positieve gezondheid
- Studiejaar
- 2022-2023
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- M.S. Kaper
- Werkvormen
-
- Projectonderwijs
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Project positieve gezondheid - Portfolio assessment
- Project Positieve gezondheid - Professioneel product
Leeruitkomsten
De student:
1. Implementeert stap 2, 3 en 4 van het EBP-proces:d.w.z. het zoeken van wetenschappelijke literatuur, het kritisch beoordelen hiervan en een beslissing nemen op basis van het beschikbare wetenschappelijke bewijs.
2. Analyseert aan de hand van een specifieke casus hoe verschillende determinanten de (mond-)gezondheid van patiënten kunnen beïnvloeden.
3. Adviseert aan de hand van een specifieke casus welke strategieën van belang zijn voor het bevorderen van preventie en zelfmanagement in relatie tot positieve gezondheid.
4. Presenteert het advies met betrekking tot de casus op een heldere en aansprekende manier.
5. Reflecteert in het ontwikkelportfolio over het hele studiejaar op zijn rol als professional binnen een met een andere beroepsgroep gedeeld probleemdomein.
CanMEDS rollen:
- 1 Vakinhoudelijk handelen
- 2 Communicatie
- 3 Samenwerking
- 4 Kennis en wetenschap
- 5 Maatschappelijk handelen
- 7 Professionaliteit en kwaliteit
Competentieniveau - inleidend
1. Implementeert stap 2, 3 en 4 van het EBP-proces:d.w.z. het zoeken van wetenschappelijke literatuur, het kritisch beoordelen hiervan en een beslissing nemen op basis van het beschikbare wetenschappelijke bewijs.
2. Analyseert aan de hand van een specifieke casus hoe verschillende determinanten de (mond-)gezondheid van patiënten kunnen beïnvloeden.
3. Adviseert aan de hand van een specifieke casus welke strategieën van belang zijn voor het bevorderen van preventie en zelfmanagement in relatie tot positieve gezondheid.
4. Presenteert het advies met betrekking tot de casus op een heldere en aansprekende manier.
5. Reflecteert in het ontwikkelportfolio over het hele studiejaar op zijn rol als professional binnen een met een andere beroepsgroep gedeeld probleemdomein.
CanMEDS rollen:
- 1 Vakinhoudelijk handelen
- 2 Communicatie
- 3 Samenwerking
- 4 Kennis en wetenschap
- 5 Maatschappelijk handelen
- 7 Professionaliteit en kwaliteit
Competentieniveau - inleidend
Inhoud
In dit project onderzoeken studenten aan de hand van de EBP-stappen* welke strategieën geschikt zijn om zelfmanagement en positieve gezondheid te bevorderen. Het resultaat presenteren de studenten op een poster. Studenten kunnen een keuze maken uit diverse onderzoeksonderwerpen. De onderwerpen gaan over casussen van patiënten die leven met specifieke aandoeningen. Aan de hand van een patiëntcasus onderzoeken studenten wat deze patiënten kunnen doen om hun gezondheid te verbeteren.
Dit project is de eerste praktische kennismaking met een probleemdomein dat door de mondhygiënist wordt gedeeld met andere beroepsgroepen. Over hun rol binnen dit gedeelde domein reflecteren de studenten in het afsluitende ontwikkelportfolio van het eerste studiejaar.
*Toelichting op de EBP-stappen zoals tot nu toe gebruikt binnen de Hanzehogeschool opleiding Mondzorgkunde (Bakker en van Buuren, 2019):
1. Het klinische probleem/ praktische vraag vertalen in een beantwoordbare vraag
2. Het zoeken en selecteren van wetenschappelijke literatuur om de vraag te beantwoorden
3. Het kritisch beoordelen en wegen van de gevonden artikelen en het interpreteren van de resultaten
4. Het nemen van een beslissing op grond van de beschikbare ‘evidence’
5. Het regelmatig evalueren van de kwaliteit van het proces van EBP
Dit project is de eerste praktische kennismaking met een probleemdomein dat door de mondhygiënist wordt gedeeld met andere beroepsgroepen. Over hun rol binnen dit gedeelde domein reflecteren de studenten in het afsluitende ontwikkelportfolio van het eerste studiejaar.
*Toelichting op de EBP-stappen zoals tot nu toe gebruikt binnen de Hanzehogeschool opleiding Mondzorgkunde (Bakker en van Buuren, 2019):
1. Het klinische probleem/ praktische vraag vertalen in een beantwoordbare vraag
2. Het zoeken en selecteren van wetenschappelijke literatuur om de vraag te beantwoorden
3. Het kritisch beoordelen en wegen van de gevonden artikelen en het interpreteren van de resultaten
4. Het nemen van een beslissing op grond van de beschikbare ‘evidence’
5. Het regelmatig evalueren van de kwaliteit van het proces van EBP
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie voor Gezondheidsstudies