Vak: Praktijkleerpunten jaar 3, semester 2 credits: 15

Vakcode
MTLB19THEMA34
Naam
Praktijkleerpunten jaar 3, semester 2
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
15
Taal
Nederlands
Coördinator
E.T. Gerbers-van den Heuvel
Werkvormen
  • Opdracht
  • Stage, werk
Toetsen
  • Portfolio assessment - Portfolio assessment

Leeruitkomsten

Doel/Leeruitkomsten
  • De student documenteert, registreert en rapporteert over uitvoering van beeldvormende onderzoeken en radiotherapeutische behandelingen. 
  • De student legt aan patiënten op een passende wijze uit welke keuzes gemaakt zijn (klinisch redeneren) ten aanzien van de uitvoering van beeldvormende onderzoeken en radiotherapeutische behandelingen. 
  • De student reageert adequaat bij complicaties en calamiteiten binnen en buiten de afdeling. 
  • De student gebruikt informatietechnologie ter ondersteuning van effectieve patiëntenzorg.
  • De student handelt evidence-based. 
  • De student informeert en adviseert zelfstandig de patiënt en/of begeleider over de medisch-technische en stralingshygiënische of veiligheidsaspecten van een onderzoek of behandeling. 
  • De student instrueert, begeleidt en stimuleert zelfstandig de patiënt over uit te voeren handelingen voor, tijdens en na het onderzoek of de behandeling. 
  • De student geeft adequaat en professioneel antwoord op vragen van patiënten. 
  • De student behandelt de patiënt met respect, toont empathie, waarborgt de privacy en veiligheid en moedigt aan tot zelfredzaamheid. 
  • De student geeft informatie, instructie, advies en/of aanwijzingen aan medewerkers van de eigen afdeling om adequate ketenzorg te bewerkstelligen. 
  • De student communiceert (mondeling, schriftelijk en virtueel) met andere beroepsbeoefenaren over patiëntgerelateerde aspecten. 
  • De student maakt op eigen initiatief werkafspraken met collega's. 
  • De student anticipeert op de andere leden van het samenwerkingsverband. 
  • De student neemt op effectieve en adequate wijze deel aan een zorgteam binnen de eigen afdeling.
  • De student signaleert en lost problemen in de samenwerking met collega’s op. 
  • De student draagt bij aan teamontwikkeling. 
  • De student participeert bij werkoverleg, evaluaties en  intervisie.
  • De student bereidt voor en organiseert zijn werkzaamheden doeltreffend en doelmatig. 
  • De student (h)erkent het belang van juiste toewijzing van onderzoeks- of behandelruimtes, hulpmiddelen en voorraden ten behoeve van optimale zorg en houdt hierbij rekening met effectiviteit, efficiëntie en beschikbaarheid. 
  • De student maakt een planning/dagprogramma en stemt de onderlinge werk- en taakverdeling af. 
  • De student schat het tijdstraject van onderzoeken en behandelingen correct in, anticipeert daarop indien nodig. 
  • De student analyseert, beheert en bewaakt de veiligheidssituatie binnen en buiten de afdeling.
  • De student optimaliseert protocollen, richtlijnen en de werkwijze ten aanzien van (patiënt)veiligheid of hygiëne. 
  • De student verwerkt op correcte wijze onderzoeks- en patiëntgegevens ten behoeve van kwaliteitszorg en anticipeert op uitkomsten van zelf uitgevoerde kwaliteitscontroles. 
  • De student doet verbetervoorstel(len) ten aanzien van de kwaliteit van de patiëntenzorg op de eigen afdeling.
  • De student vertaalt een praktijkprobleem naar een onderzoeksvraag. 
  • De student schat (wetenschappelijke) literatuur op waarde. 
  • De student is zich bewust van het belang om zich te blijven ontwikkelen.
  • De student integreert feedback en advies van collega’s in het eigen handelen. 
  • De student begeleidt stagiaires voor een oriënterende stage.
  • De student zorgt voor een balans tussen patiëntenzorg, beroepsvereisten, activiteiten en persoonlijk leven/privé. 

Inhoud

In de beroepspraktijk worden kennis, vaardigheden en attitude van de student getraind en getoetst in een praktijk situatie binnen het domein van de radiologie, radiotherapie en of nucleaire geneeskunde. Aan het einde van het semester kan de student d.m.v. bewijzen in het portfolio verantwoorden aan de gestelde leeruitkomsten van alle beroepsrollen te voldoen. Tijdens een presentatie voor de stagedocent en de eigen praktijkbegeleider, wordt de voortgang van de ontwikkeling van de betreffende rollen getoetst.

School(s)

  • Academie voor Gezondheidsstudies