Vak: Projecten 3 credits: 3

Vakcode
MZVH3PRO4
Naam
Projecten 3
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
3
Taal
Nederlands
Coördinator
M. Bodewes-de Vries
Werkvormen
  • Projectonderwijs
Toetsen
  • semester 7 - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Visie en Creativiteit: De musicus is artistiek gedreven en is in staat om opvattingen en overtuigingen op het eigen vakgebied te verwerven en te communiceren in de muzikale beroepspraktijk.
Communicatie: De musicus kan zijn handelen in verschillende contexten effectief en efficiƫnt over brengen en de artistieke betekenis van muziek uitdragen naar anderen.
Vermogen tot Samenwerken: De musicus is in staat om samen met andere betrokkenen een actieve bijdrage aan een gezamenlijk product of proces te leveren.
Het Ambacht: De musicus onderhoudt een breed scala aan vaktechnische kennis en vaardigheden, die hem in staat stellen zowel binnen de nationale als de internationale beroepscontext te functioneren.
Analytisch vermogen: De musicus kan muziek (cognitief) ontleden.
Methodisch/reflectief handelen: De musicus is in staat om methodisch en professioneel te handelen, kan hierop reflecteren en is zelfstandig, en met en voor anderen, in staat tot terugkoppeling.

Inhoud

Koordirectie:
Participatie aan projectactiviteiten, master classes, workshops en de Engaged Art Conversations (EAC). De student koordirectie neemt zowel als zanger deel aan projecten, alsook, indien mogelijk, als repetitor en/of (assistent)dirigent. Indien nodig neemt hij ook organiserende taken op zich. Projecten bewegen zich een beetje buiten het vaste patroon van lessen en kunnen dientengevolge zeer divers van aard zijn.

Hafabradirectie:
Er wordt gewerkt met orkesten, ensembles en solisten van amateur tot professioneel niveau. Partituren worden uitgezocht op het niveau van de student in relatie met het te dirigeren ensemble. Doel is de student te laten ervaren wat het is om met amateurs te werken (instructief) en met professionals (non-verbaal) Naast het dirigeren is er ook veel aandacht voor andere, aan het vak gerelateerde onderwerpen. (o.a. de psychologie van het dirigeren, de geschiedenis van het instrumentarium, Instrumenteren en arrangeren etc.)
Verder is deelname aan de Engaged Art Conversations (EAC) in jaar 1 en 2 ook een onderdeel van projecten.

School(s)

  • Prins Claus Conservatorium