Vak: Conceptontwikkeling credits: 5

Vakcode
ONVA22COW
Naam
Conceptontwikkeling
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Engels
Coördinator
J. Loef
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • Conceptontwikkeling - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Competencies:
  • Innoveren, waardecreatie en analytisch vermogen (Ondernemerschap, Externe Analyse en Marketing
  • Resultaatgericht handelen en lerend vermogen (Persoonlijke effectiviteit)
  • Leiderschap (Leiderschap en management)
  • Managen en organiseren en analytisch vermogen(Interne analyse en Plannen)
  • Samenwerken en netwerken (Relatiebeheer)
  • Onderzoekend vermogen (Praktijkgericht onderzoek)
  • Communiceren (Communicatie)
Leeruitkomsten:
De student
  1. past gegeven theorie en modellen van ideevorming toe in een bedrijf.
  2. vult het Business Model Canvas in en legt deze uit.
  3. past effectuation principes toe op het eigen bedrijf.
  4. past design thinking toe op gegeven productconcepten.    
  5. stelt financiële overzichten op.
  6. richt alleen of samen met een medestudent een bedrijf op en brengt de marktkansen van het gekozen product of de dienst in kaart.
  7. past gegeven theorie en modellen van marktverkenning toe in een bedrijf.
  8. past gegeven theorie en modellen van reflecteren toe in een bedrijf.
  9. geeft aan en ontvangt van medestudenten volgens de gegeven theorie binnen een bedrijf feedback.
  10. voert voor zijn bedrijf een zakelijk gesprek.
  11. werkt in een bedrijf effectief samen met behulp van theorie en modellen van groepsvorming
  12. haalt uit recente artikelen, relevante informatie voor de bedrijfsvoering.
  13. stelt een vragenlijst op voor een beperkt marktonderzoek voor het eigen bedrijf
  14. voert een eenvoudig onderzoek uit voor het eigen bedrijf.
  15. presenteert het bedrijfsconcept, alleen en met anderen, aan stakeholders.

Op basis van deze leeruitkomsten werkt de student alleen of samen met een medestudent gedurende het eerste semester aan het eigen bedrijf.

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud:
Het eigen bedrijf: de route naar zelfstandigheid en vrijheid.
Weinig doen en veel geld verdienen is het imago dat ondernemerschap vaak heeft.

Het studieonderdeel Eigen Bedrijf zal deze illusie doorbreken en je laten ervaren hoe mooi het is om iets op te bouwen, waar anderen ook nog waarde voor over hebben.
Uiteindelijk leer je tijdens dit studieonderdeel gefundeerde beslissingen te nemen in het opzetten, uitvoeren en rapporteren over je eigen bedrijf.

Door het ervaren van deze stappen, krijg je beter inzicht en zal je vaardiger worden in het opbouwen en uitbouwen van eigen bedrijven en bestaande organisaties.
Samenwerken is een essentiële vaardigheid in ondernemerschap. Immers geen enkel bedrijf run je alleen. Het eigen bedrijf kun je opzetten voor jezelf of met een ander, maar samenwerken in een community is onderdeel om jouw bedrijf verder te brengen. Onder het motto: ‘alleen ga je snel, samen kom je verder’.

Effectuation, Design Thinking, Businessmodel Canvas en Golden Circle zijn methoden, theorieën en technieken die we samen zullen doorlopen om tot een goedlopend bedrijf te komen.

Doelen stellen, pitchen, verantwoorden en argumenteren zijn vaardigheden die je straks ook nodig zult hebben om andere stakeholders te overtuigen van jouw ideeën.
Je sluit deze periode af met een externe presentatie aan een vakjury. Zij zullen een beoordeling geven over je innovativiteit, ondernemerschap en daadkracht.
Daarnaast maak je een magazine van je onderneming en het marktonderzoek dat je daarvoor gedaan hebt.

CMV/Proces
Bij het studieonderdeel Eigen Bedrijf 1 komen ook enkele onderwerpen aan de orde waarbij je trainingen krijgt in hoe je deze vaardigheden kunt toepassen in de praktijk. Al deze onderwerpen helpen je bij het opzetten van je eigen bedrijfsidee. Onderwerpen die aan de orde komen zijn: waarnemen en interpreteren, feedback geven en ontvangen, reflecteren, waarden en normen voor je onderneming, samenwerken (critical friend zijn voor anderen) en pitchtraining.


Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/adondernemen of de blackboard course.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance