Vak: Persoonlijke ontwikkeling en begeleiding 2 credits: 5

Vakcode
PEDA22POB2
Naam
Persoonlijke ontwikkeling en begeleiding 2
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
M. Dijk
Werkvormen
  • Hoorcollege
Toetsen
  • POB2 - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Voor POB verzamel je feedback van je collega’s, je praktijkbegeleider en van medestudenten. Aan de hand daarvan reflecteer je op je functioneren in de praktijk en je functioneren in het studieteam. De leeruitkomsten die hierbij horen zijn:

Verzamelt feedback van anderen op het eigen functioneren. In deze module betekent dit:
  • De student toont aan feedback (gericht op de professionele ontwikkeling) te kunnen vragen en ontvangen.
Reflecteert op het eigen functioneren, zijn/haar ontwikkeling, kwaliteiten/krachten, maar ook zwaktes/ontwikkelpunten. Voor deze module betekent dit:
  • De student constateert mede op basis van literatuur en feedback van anderen deficiënties in haar/zijn professionele ontwikkeling. 
  • De student beschrijft mede op basis van feedback van anderen welke talenten en mogelijkheden zij/hij aantoonbaar wil ontplooien ten behoeve van de eigen ontwikkeling.
Toont een lerende houding en werkt continue aan het vergroten, verbreden en verdiepen van de eigen professionele competenties. Voor deze module betekent dit:
  • Toont op basis van reflectie en feedback van anderen haar/zijn meerwaarde binnen het studieteam aan.
  • Op basis van reflectie, feedback van anderen en literatuur beschrijft de student verbeterpunten en toont aan hoe zij/hij zijn eigen ontwikkeling kan sturen.

Inhoud

Studenten gaan in deze module vooral bezig met vragen als: Wie ben ik? Wat kan ik? Hoe werk ik samen? Waar liggen mijn behoeften en talenten? Wat wil ik leren? Het gaat in deze tweede module om het leggen van de verbinding tussen jezelf en je professionele identiteit (normatieve professioanl)

Deze maakt onderdeel uit van de leerlijn POB . De student laat zien hoe hij/zij zich ontwikkelt op de vier rollen van een pedagogisch educatief professional: 
  • Professional in opvoeding en educatie (leren en ontwikkelen van kinderen)
  • Opvoedingsondersteuner/ coach (Professionele versterking van medewerker en team)
  • Verbinder (organisatie en samenwerking)
  • Veranderaar (onderzoek & innovatie)
De student bewijst de rollen op het tweede niveau uit te voeren in de praktijk. Speciek wordt de student getoetst op het de wijze waarop hij/zij reflecteert.

School(s)

  • Pedagogische Academie