Vak: Specialistisch praktijkleren 5 credits: 12

Vakcode
PHLM19SEPA-SEM5
Naam
Specialistisch praktijkleren 5
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
12
Taal
Nederlands
Coördinator
A. Grootoonk
Werkvormen
  • Stage, werk
Toetsen
  • Portfolioassessment - Portfolio assessment

Leeruitkomsten

Voor de cursus Specialistisch praktijkleren jaar 3 zijn de leeruitkomsten geformuleerd op basis van vijf van de zeven CanMeds beroepsrollen, namelijk:

Medisch deskundige:

  • Als medisch deskundige voert de student in het kader van veelvoorkomende aandoeningen en afgestemd op de gepresenteerde gezondheidsproblemen en hulpvragen van patiënten, zelfstandig het diagnostisch proces uit.
  • Als medisch deskundige kan de student in het kader van veelvoorkomende aandoeningen en afgestemd op de gepresenteerde gezondheidsproblemen en hulpvragen van patiënten, een behandelvoorstel formuleren.
  • Als medisch deskundige voert de student in het kader van binnen het specialistisch domein geldende aandoeningen en afgestemd op de gepresenteerde gezondheidsproblemen en hulpvragen van patiënten, zelfstandig het behandelproces uit.
  • De student kan zijn keuzes binnen zijn professioneel handelen aan zijn supervisor binnen de stage verlenende instelling/praktijkleerplek op basis van best evidence toelichten.

Communicator:

  • Als communicator creëert de student binnen de stage verlenende instelling/praktijkleerplek een vertrouwelijke en therapeutische relatie met patiënten en diens naasten, en kan daarbij omgaan met alle leeftijdscategorieën en culturele achtergronden.
  • De student kan in het kader van een medisch consult binnen een onderwijsleersituatie zelfstandig de gegevens uit een anamnese en vervolgonderzoek vastleggen in een papieren- en/of digitaal dossier.
  • De student kan in het kader van een medisch consult binnen de stage verlenende instelling/praktijkleerplek, zelfstandig de gegevens uit een anamnese en vervolgonderzoek mondeling aan zijn supervisor rapporteren.
  • De student kan zelfstandig in begrijpelijke taal en conform de regels van professionele communicatie een gesprek voeren met de patiënt, zijn naasten en/of andere betrokkenen van de patiënt, rekening houdend met hun culturele achtergrond.
  • De student kan, in het kader van een medisch consult, zelfstandig in voor de patiënt begrijpelijke taal en conform de regels van professionele communicatie de uitkomsten van het medisch onderzoek bespreken.
  • De student kan in het kader van een medisch consult binnen de stage verlenende instelling/praktijkleerplek, zelfstandig zijn bevindingen uit anamnese en Onderzoek bespreken met andere zorgverleners teneinde de optimale zorg aan de patiënt te leveren.
  • De student kan binnen de stage verlenende instelling/praktijkleerplek, in samenspraak met collega’s en andere zorgprofessionals een behandelvoorstel opstellen t.b.v. de optimale zorg aan de patiënt.
  • De student toont binnen de stage verlenende instelling/praktijkleerplek doeltreffende mondelinge communicatie in gesprek met andere zorgverleners over de aan hem toevertrouwde patiëntenzorg.
  • De student kan binnen de stage verlenende instelling/praktijkleerplek de aan hem toevertrouwde patiëntenzorg doeltreffend schriftelijk rapporteren richting andere zorgverleners.

Organisator:

  • De student zorgt binnen de eigen werkzaamheden m.b.t. zijn medische praktijkvoering voor een efficiënte en effectieve afstemming van de behandelingsprocessen, zodat de continuïteit in de zorgketen geborgd is.
  • De student zorgt voor een adequate overdracht aan andere (zorg)professionals van patiënten die binnen de eigen werksetting zijn uitbehandeld, daarbij rekening houdend met de belangen van de patiënten.
  • De student coördineert de medische zorg voor patiënten die zijn behandeld binnen de medische discipline waarbinnen hij werkzaam is.

Samenwerker:

  • De student respecteert uitgaande van zijn kennis over de deskundigheid van de ander, in het kader van het ontwikkelen, uitvoeren en evalueren van het (medische) beleid, binnen mono- en multidisciplinaire teams en samenwerkingsprocessen, de beleidskeuzes van de andere professional.
  • De student creëert een respectvol besluitvormingsproces waarin hij de mening van patiënten en andere zorgverleners in de totstandkoming van behandelplannen betrekt.
  • De student is zelfstandig in staat om binnen de stage verlenende instelling/praktijkleerplek een samenwerkingsrelatie op te bouwen met de autonome en zelfstandige patiënt, teneinde deze te begeleiden in het proces om zelf de regie over het eigen leven te nemen.
  • De student is in staat om zelfstandig de zorg logistieke ketenprocessen en de knelpunten in het zorgproces binnen zijn stage verlenende instelling/praktijkleerplek te analyseren.
  • De student reflecteert op zijn eigen rol in de samenwerking met anderen binnen primaire zorgprocessen.
  • De student reflecteert op zijn eigen rol in de samenwerking met anderen binnen veranderingsprocessen.
  • De student kan uitgaande van de reflectie op zijn eigen rol in de samenwerking met anderen binnen primaire zorgprocessen, zijn handelen daar waar nodig effectief bijstellen.
  • De student kan uitgaande van de reflectie op zijn eigen rol in de samenwerking met anderen binnen veranderingsprocessen, zijn handelen daar waar nodig effectief bijstellen.
  • De student toont binnen de stage verlenende instelling/praktijkleerplek een collegiale houding naar andere professionals, ongeacht de aard van hun beroep.

Professional:

  • De student kan binnen de stage verlenende instelling/praktijkleerplek zelfstandig hooggekwalificeerde medische zorg leveren conform de ethische gedragsregels die binnen de beroepsgroep gelden.
  • De student kan binnen de stage verlenende instelling/praktijkleerplek zelfstandig hooggekwalificeerde medische zorg leveren rekening houdend met de integriteit van de patiënt.
  • De student kan ongeacht de setting: gezondheidszorg, wetenschappelijk Onderzoek dan wel Onderwijs, adequaat professioneel gedrag demonstreren.
  • De student kan benoemen welke sterke en zwakke kanten m.b.t. zijn professionele handelen bij zelfreflectie aan het licht zijn gekomen.
  • De student kan uitgaande van zijn zelfreflectie benoemen hoe hij in het kader van zijn professioneel handelen, in het kader van levenslang leren, aan zijn professionele ontwikkeling gaat werken.
  • De student stelt zich in de rol van reflectieve professional toetsbaar op. (feedback ontvangen, wegen, op aanpassen).

Inhoud

Het specialistisch praktijkleren wordt ingericht via Specialistische Entrustable Professional Activities (SEPA's). De studenten verwerven specialistische competenties (SEPA's) op de eigen praktijkleerplek. Een medisch specialist als leermeester is een noodzakelijke voorwaarde voor het bewaken van het leerproces en voor het geven van medisch onderwijs in de praktijk. Dagelijkse begeleiding kan worden gedelegeerd aan een mentor (arts of gediplomeerd Physician Assistant). Voor de eisen die aan de mentor worden gesteld, wordt verwezen naar de leerarbeidsovereenkomst.
De eigen werkplek geldt als een krachtige leeromgeving waarin kennis wordt toegepast en vaardigheden geoefend worden. Specifieke vaardigheden worden verworven in de eigen werksituatie, waarbij de door de leermeester (in samenspraak met de student) geformuleerde SEPA's dienen als uitgangspunt.
De taken en verantwoordelijkheden van de student, de leermeester, de werkorganisatie en de coach vanuit de opleiding zijn vastgelegd in de handleiding "Leren in de praktijk"
De competentieontwikkeling en de bewijzen van kunnen worden zorgvuldig bijgehouden in het portfolio, zodat aan het einde van elke praktijkperiode beoordeeld kan worden of de door de student in zijn leerwerkplannen gestelde doelen zijn behaald.
Het portfolio maakt naast de producten (de bewijsstukken) ook het proces inzichtelijk.






 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Gezondheidsstudies