Vak: Klimaatrecht credits: 5

Vakcode
REDB22KLR
Naam
Klimaatrecht
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
M. den Uijl
Werkvormen
  • Practicum / Training
  • Supervisie
  • Werkcollege
Toetsen
  • Klimaatrecht - Opdracht

Leeruitkomsten

Analyseren, Niveau 2,
1.De student brengt van een afgebakende complexe juridische praktijksituatie en/of een open probleemstelling de feiten in kaart, maakt daarbij een ordening op juridische relevantie, formuleert van daaruit de rechtsvragen en kan deze schriftelijk en/of mondeling beantwoorden enverantwoorden;
2.De student werkt op methodisch verantwoorde wijze met gebruikmaking van een plan van aanpak en rekening houdend met eenvoudige theoretische inzichten, enige resultaten van bestaand onderzoek en relevante wet-en regelgeving enjurisprudentie;
3.De student komt op basis van bovenstaande tot schriftelijke of mondelingeaanbevelingen;
4.Destudent motiveert gemaakte keuzes in rechtsvragen,bronnen,plan van aanpak en aanbevelingen;
5.De student verwerkt bronnen in eigen tekst en brengt hierin verbandenaan

Organiseren, Niveau 2
5. 
De student werkt in juridische praktijkopdrachten samen met andere studenten en waar mogelijk met stakeholders uit de beroepspraktijk;

Organiseren, Niveau 3
3.De student stelt een juridisch projectdossier samen
6.De student past de wet-en regelgeving rondom projectdossiers correct toe;
7.De student verantwoordt de toegankelijkheid, juistheid, volledigheid en overdraagbaarheid van het projectdossier.


 

Inhoud

In het onderdeel Klimaatrecht staat de vraag centraal op welke wijze wordt gewerkt aan het behalen van de internationale, nationale en regionale klimaatdoelstellingen. Subvragen die daarbij kunnen worden gesteld zijn: Over welke doelstellingen hebben we het dan precies? Hoe worden mooi verwoorde doelstellingen uiteindelijk vertaald in concreet beleid en concrete wet- en regelgeving, waarbij er specifiek aandacht is voor de ontwikkelingen in het omgevingsrecht? Hoe ziet de aansturing van deze enorme opgave eruit (klimaatgovernance)? Daarnaast wordt aandacht besteed aan de wijze waarop burgers overheden en bedrijven kunnen aansporen om hun bijdrage te leveren, denk hierbij onder andere aan de Urgenda uitspraken en de jurisprudentie rondom Milieudefensie/Shell. Studenten gaan in groepsverband een (fictieve) klimaatzaak aanspannen tegen een overheid of een bedrijf. Na een juridische analyse van de mogelijkheden om te procederen schrijven de studenten een pleitnota (met bijbehorende argumentatiestructuur) en volgt er een Moot Court waar de studenten hun zaak mondeling bepleiten.  

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Rechtenstudies