Vak: Technische Bedrijfskunde in de Zorg credits: 5

Vakcode
TBVH20TBIZ
Naam
Technische Bedrijfskunde in de Zorg
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
J.J. Graver
Werkvormen
  • Onderwijs
Toetsen
  • Technische Bedrijfskunde in de Zorg - Computer, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

  1. De student heeft kennis van het MOVER bedrijfsvoeringsmodel en kan dit model toepassing in casus situaties.
  2. De student kan aangeven hoe een zorgorganisatie kan worden ingericht binnen het gegeven kader om het organisatiedoel te bereiken.
  3. De student kan aangeven met welke mensen, middelen en materialen de zorgprocessen kunnen worden georganiseerd en afgestemd.
  4. De student kan aangeven hoe de kwaliteit van de  prestaties en resultaten van de zorgorganisatie kunnen worden geborgd en bijgestuurd.
  5. De student kan binnen dienstverlenende organisaties op een efficiënte manier invulling geven aan het marketingbeleid
  6. De student kan – binnen een dienstverlenende context - relaties leggen tussen het bieden van klantwaarde in de processen binnen een organisatie die deze waarde dienen te bieden.
  7. De student kan relevante marketing(management)aspecten benoemen in relatie tot een specifiek dienstverlenende context.
  8. De student kan relaties leggen tussen het bieden van klantwaarde en de processen binnen een organisatie die deze waarde dienen te bieden.
  9. De student heeft inzicht in relevante aspecten m.b.t. de implementatie van het marketingplan.

Inhoud

Het vak Technische Bedrijfskunde toegepast in de Zorg besteed aandacht aan de snel veranderende dienstverleningssector en gaat daarbij specifiek in op de zorgsector en de rol die een Technische Bedrijfskundige daarin kan spelen.

Het waarnemen van en het snel reageren op verandering in de markt is een belangrijke randvoorwaarde voor het voortbestaan van bedrijven. Dit geldt zeker ook in de snel veranderende  dienstverleningssector. Deze sector kent een aantal specifieke kenmerken die het zinvol maken om specifiek in te gaan op de essentie van dienstenmarketingmanagement. Daarbij zal specifiek worden ingegaan op het concept van  'waardecreatie'. 

Binnen de dienstverleningssector kent de zorg een aantal specifieke kenmerken. Zo is er sprake van sterk beperkte en gereguleerde marktwerking en moeten de zorgmedewerkers voldoen aan specifieke eisen. Ook het gebruik van goederen in de zorgsector moet voldoen aan een aantal specifieke eisen.  In het vak bespreken we de maatschappelijke positie van de zorg in Nederland, gaan we in op strategische keuze in de sturing van de organisatie en besteden we aandacht aan de optimalisatie van zorgprocessen en de zorg-supply-chain.