Vak: Ontwikkelingsgericht assessen credits: 5

Vakcode
TPVB17ONTASS
Naam
Ontwikkelingsgericht assessen
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
D.E. van der Honing
Werkvormen
  • Opdracht
  • Practicum / Training
Toetsen
  • Ontwikkelingsgericht assessen - digitale toets - Computer, organisatie ToetsCentrum
  • Projectopdracht - Opdracht

Leeruitkomsten

Beoordelen van gedrag (leeruitkomst 1), Beoordelen van gedrag (leeruitkomst 2), Beoordelen van gedrag (leeruitkomst 3), Interdisciplinair en (internationaal) samenwerken (leeruitkomst 10), Ethisch sensitieve handelswijze (leeruitkomst 13), Helder redeneren (leeruitkomst 14)

Niveau per leeruitkomst:
Beoordelen van gedrag niveau 3
Samenwerken niveau 2
Ethisch sensitief handelen niveau 2
Helder redeneren niveau 2

Cursusleeruitkomsten:
A. Beoordelen van gedrag
1.    Een analyse maken van de door de deeltijdstudent te volgen cursussen en te verrichten taken en deze koppelen aan  de benodigde studeercompetenties die in het in het assessmentcenter gemeten dienen te worden
2.    Op basis van de assessmentvraag uit de beschikbare instrumenten (interview, testen, vragenlijsten en praktijksimulaties) een selectie maken en een passend ontwerp voor het assessmentcenter maken.
3.    Het ontworpen assessmentcenter uitvoeren door informatie over de kandidaat te verzamelen met behulp van observaties, gesprekken/interviews, psychologische testen, vragenlijsten en simulaties
4.    De door de instrumenten verzamelde informatie aan de hand van reeds aangeleerde methoden tot resultaten en conclusies verwerken en deze schriftelijk rapporteren. 
E.1. Interdisciplinaire en (inter)nationale samenwerkingsgerichtheid
5.    Met de cliënt/kandidaat, mede-assessor en senior-assessor een constructieve samenwerkingsrelatie opbouwen en behouden
E.4. Ethische sensitieve handelswijze
6.    Bij ethische en wettelijke dilemma’s (bijvoorbeeld over intellectueel eigendom en privacy) handelen volgens de voor psychologen beschikbare professionele en ethische codes
E.5 Helder redeneren
7.    De resultaten van het uitgevoerde assessment op een voor de cliënt/kandidaat begrijpelijke en overtuigende wijze in een rapport verwerken    

Inhoud

De opdracht wordt als het ware verstrekt door de LOP-coach (loopbaancoach) van de deeltijdopleiding (o.a. Bachelot of AD SW/ EDZ of HRM) en houdt in dat er een ontwikkelingsgericht assessmentcenter (verder OGA genoemd) wordt aangevraagd voor een deeltijdstudent (verder kandidaat genoemd).

In deze cursus houdt dit in dat je in tweetallen een OGA met deze externe kandidaat opzet, organiseert en uitvoert. Dit start met het in kaart brengen van de ‘functie’ (deeltijd student o.a. Bachelor en AD SW/EDZ of HRM), het voeren van een intakegesprek met de kandidaat, het opzetten en verantwoorden van een assessmentopzet ten behoeve van het ontwikkelingsgericht assessmentcenter (te gebruiken methodiek, instrumenten, etc. om de competenties te kunnen meten) en het uitvoeren van het assessment (voeren gesprekken, afnemen en interpreteren testen, simulaties, etc). Dit wordt afgesloten met het voeren van een eindgesprek (conclusies assessment) en het schrijven van het definitieve assessmentrapport.
Het uiteindelijke rapport wordt aan het einde van de cursus aan de kandidaat beschikbaar gesteld. Op initiatief van, en na instemming van de andere betrokkenen; de kandidaat, de LOP-coach of jou als assessor, kan er in een gesprek tussen alle betrokkenen nog worden ingegaan op de resultaten en de gevolgen van het ontwikkelingsgericht assessmentcenter. Denk hierbij onder andere aan het vertalen van de conclusies naar ontwikkeladviezen in het Persoonlijk Ontwikkelings Plan(POP)  dat de kandidaat vaak voor LOP maakt.
Het OGA brengt in kaart wat de sterke kanten (studeercompetenties) van de kandidaat en wat de minder sterke kanten (studeercompetenties) van de kandidaat zijn. Er is sprake van een externe kandidaat die in overleg met de LOP-coördinatoren (loopbaanbegeleiding) van de deeltijdvariant van de studies SW/EDZ/HRM is geselecteerd. Indien hieruit niet voldoende kandidaten worden geselecteerd, kan in overleg met de programma-eigenaar naar andere externe kandidaten worden gezocht. 

Bijzonderheden:
Deze cursus beslaat blok 1 en een deel van blok 2

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Sociale Studies