Vak: Testgebruik II: intelligentieonderzoek Healthy Ageing credits: 5
- Vakcode
- TPVB17TESTG1
- Naam
- Testgebruik II: intelligentieonderzoek Healthy Ageing
- Studiejaar
- 2022-2023
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- J. van der Velde
- Werkvormen
-
- Opdracht
- Practicum / Training
- Toetsen
-
- Opdracht - Opdracht
- Vaardigheidstoets - Vaardigheidstoets
Leeruitkomsten
Beoordelen van gedrag (leeruitkomst 1), Beoordelen van gedrag (leeruitkomst 2), Beoordelen van gedrag (leeruitkomst 3)
Niveau per leeruitkomst:
gevorderd
Cursusleeruitkomst:
1. De student maakt een analyse van de gerapporteerde problemen en het dagelijks functioneren van de cliënt op basis van een vanuit de opleiding aangedragen casus uit de beroepspraktijk
2. De student verantwoordt vanuit bovenstaande analyse hoofd- en deelvragen voor psychologisch onderzoek
3. De student verantwoordt selectie van psychologische testen bij de gegeven casus
4. De student voert in de rol van psychodiagnostisch medewerker een deel van een intelligentieonderzoek conform de instructies uit in de praktijk bij een zelf geworven cliënt
5. De student waardeert en interpreteert de testscores en observaties van een casus uit de beroepspraktijk volgens de reeds aangeleerde methoden met behulp van de testhandleidingen een aanvullende literatuur in de resultatensectie van een psychologisch rapport.
6. De student integreert de testresultaten van een casus uit de beroepspraktijk in de beantwoording van de opgestelde onderzoeksvragen.
7. De student geeft op basis van de bovenstaande resultaten en conclusies met behulp van de testhandleidingen en aanvullende literatuur een passend schriftelijk advies dat aansluit bij de onderzoeksvraag en de hulpvragen van de betrokkenen.
Niveau per leeruitkomst:
gevorderd
Cursusleeruitkomst:
1. De student maakt een analyse van de gerapporteerde problemen en het dagelijks functioneren van de cliënt op basis van een vanuit de opleiding aangedragen casus uit de beroepspraktijk
2. De student verantwoordt vanuit bovenstaande analyse hoofd- en deelvragen voor psychologisch onderzoek
3. De student verantwoordt selectie van psychologische testen bij de gegeven casus
4. De student voert in de rol van psychodiagnostisch medewerker een deel van een intelligentieonderzoek conform de instructies uit in de praktijk bij een zelf geworven cliënt
5. De student waardeert en interpreteert de testscores en observaties van een casus uit de beroepspraktijk volgens de reeds aangeleerde methoden met behulp van de testhandleidingen een aanvullende literatuur in de resultatensectie van een psychologisch rapport.
6. De student integreert de testresultaten van een casus uit de beroepspraktijk in de beantwoording van de opgestelde onderzoeksvragen.
7. De student geeft op basis van de bovenstaande resultaten en conclusies met behulp van de testhandleidingen en aanvullende literatuur een passend schriftelijk advies dat aansluit bij de onderzoeksvraag en de hulpvragen van de betrokkenen.
Inhoud
Het doel van de cursus Testgebruik 2 is om een bijdrage te leveren aan je kennis en vaardigheden op het gebied van de competentie beoordelen van gedrag. Tijdens deze cursus verdiep je je actief in een aantal in de praktijk veelgebruikte tests en vragenlijsten (met name voor intelligentie-, neuropsychologisch- en persoonlijkheidsonderzoek).
Aan de hand van casusmateriaal wordt de gehele testcyclus doorlopen: van onderzoeksvraag via testopzet, testafname, scoren, analyseren en interpreteren naar het rapporteren van testgegevens. Veel aandacht wordt besteed aan het zelf afnemen, scoren, interpreteren en rapporteren van twee veelgebruikte intelligentietests: de WAIS IV voor volwassenen en de WISC-III voor kinderen van 6 tot 17 jaar. Je neemt naar keuze de WAIS IV of de WISC III (deels) af bij een zelf geworven cliënt die niet bekend is met de tests.
Bijzonderheden:
Actieve participatie beschreven in SHL
Aan de hand van casusmateriaal wordt de gehele testcyclus doorlopen: van onderzoeksvraag via testopzet, testafname, scoren, analyseren en interpreteren naar het rapporteren van testgegevens. Veel aandacht wordt besteed aan het zelf afnemen, scoren, interpreteren en rapporteren van twee veelgebruikte intelligentietests: de WAIS IV voor volwassenen en de WISC-III voor kinderen van 6 tot 17 jaar. Je neemt naar keuze de WAIS IV of de WISC III (deels) af bij een zelf geworven cliënt die niet bekend is met de tests.
Bijzonderheden:
Actieve participatie beschreven in SHL
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie voor Sociale Studies