Vak: Testgebruik II: intelligentieonderzoek Jeugd credits: 5

Vakcode
TPVB17TESTG2
Naam
Testgebruik II: intelligentieonderzoek Jeugd
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
L. Drukker
Werkvormen
  • Practicum / Training
  • Zelfstudie
Toetsen
  • Opdracht - Opdracht
  • Vaardigheidstoets - Vaardigheidstoets

Leeruitkomsten

Beoordelen van gedrag (leeruitkomst 1), Beoordelen van gedrag (leeruitkomst 2), Beoordelen van gedrag (leeruitkomst 3)

Niveau per leeruitkomst:
gevorderd

Cursusleeruitkomsten:
1.    De student maakt een analyse van de gerapporteerde problemen en het dagelijks functioneren van de cliënt op basis van een vanuit de opleiding aangedragen casus uit de beroepspraktijk
2.    De student verantwoordt vanuit bovenstaande analyse hoofd- en deelvragen voor psychologisch onderzoek
3.    De student verantwoordt selectie van psychologische testen bij de gegeven casus
4.    De student voert in de rol van psychodiagnostisch medewerker een deel van een intelligentieonderzoek conform de instructies uit in de praktijk bij een zelf geworven cliënt
5.    De student waardeert en interpreteert de testscores en observaties van een casus uit de beroepspraktijk volgens de reeds aangeleerde methoden met behulp van de testhandleidingen een aanvullende literatuur in de resultatensectie van een psychologisch rapport.
6.    De student integreert de testresultaten van een casus uit de beroepspraktijk in de beantwoording van de opgestelde onderzoeksvragen.
7.    De student geeft op basis van de bovenstaande resultaten en conclusies met behulp van de testhandleidingen en aanvullende literatuur een passend schriftelijk advies dat aansluit bij de onderzoeksvraag en de hulpvragen van de betrokkenen.
 

Inhoud

Het doel van de cursus Testgebruik 2 is om een bijdrage te leveren aan de kennis en vaardigheden op het gebied van de competentie beoordelen van gedrag. 
Aan de hand van casusmateriaal wordt de gehele testcyclus doorlopen: van onderzoeksvraag en hypothesen via testopzet, testafname, scoren, analyseren en interpreteren naar het rapporteren van testgegevens. Veel aandacht wordt besteed aan het zelf afnemen, scoren, interpreteren en rapporteren van de veelgebruikte intelligentietest WISC-V-NL voor kinderen van 6 tot 17 jaar. De student neemt een aantal subtests van de de WISC-V-NL af bij een zelf geworven cliënt die niet bekend is met de test.

Bijzonderheden:
Actieve participatie:
Aanwezigheid en actieve participatie is bij deze cursus noodzakelijk. Om de stof goed te kunnen verwerken is het belangrijk om bij alle practica aanwezig te zijn. Mocht de student onverhoopt toch een les missen, dan dient hij/zij er zelf voor te zorgen dat de lesstof, de besproken testen en de afgenomen testen ingehaald wordt/worden. Dit kan onder andere door de testen te lenen bij de testotheek.
Indien de student een tweede keer mist, mag alleen bij aantoonbare overmacht voor het missen van deze beide werkcolleges (e.g. uitvaart, doktersbezoek), overlegd worden met de docent hoe de gemiste stof ingehaald kan worden.
Bij een derde keer afwezigheid, of bij twee keer afwezig zonder aantoonbare overmacht, wordt de student uitgesloten van toetsing.


 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Sociale Studies