Vak: Groepsdynamische trainersvaardigheden credits: 3
- Vakcode
- TPVB19GDV
- Naam
- Groepsdynamische trainersvaardigheden
- Studiejaar
- 2022-2023
- ECTS credits
- 3
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- M.H. Repgen
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Practicum / Training
- Toetsen
-
- Actieve participatie - Actieve participatie
- Assessment - Assessment
- Evaluatierapport - Opdracht
Leeruitkomsten
Beïnvloeden van gedrag (leeruitkomst 5), Beïnvloeden van gedrag (leeruitkomst 6)
Niveau per leeruitkomst:
Verdiepend
Cursusleeruitkomst:
Na afloop van de cursus Trainersvaardigheden
• … past de student een trainingsonderdeel aan specifieke eisen vanuit de doelgroep en/of opdrachtgever aan.
• …zet de student trainersvaardigheden in om deelnemers nieuw gedrag te leren.
o Interactieve vaardigheden
o Didactische vaardigheden
o Professionele vaardigheden
• …evalueert de student de effectiviteit van het ontwerp en de uitvoering van een trainingsonderdeel ,formuleert noodzakelijke verbeterpunten en voert deze door.
Niveau per leeruitkomst:
Verdiepend
Cursusleeruitkomst:
Na afloop van de cursus Trainersvaardigheden
• … past de student een trainingsonderdeel aan specifieke eisen vanuit de doelgroep en/of opdrachtgever aan.
• …zet de student trainersvaardigheden in om deelnemers nieuw gedrag te leren.
o Interactieve vaardigheden
o Didactische vaardigheden
o Professionele vaardigheden
• …evalueert de student de effectiviteit van het ontwerp en de uitvoering van een trainingsonderdeel ,formuleert noodzakelijke verbeterpunten en voert deze door.
Inhoud
In deze cursus leert de student een eerder ontworpen trainingsonderdeel te begeleiden. De inhoud van het programma bestaat uit deelonderwerpen van groepsdynamica of eventueel in overleg met de cursuseigenaar uit andere voor de doelgroep relevante onderwerpen. De nadruk ligt in deze training op het ‘op maat maken’ van een leermiddel (trainingsdraaiboek en werkvormen) voor een specifieke doelgroep en het op passende wijze uitvoeren van een training. De studenten verzorgen individueel een trainingsonderdeel. In de andere bijeenkomsten heeft de student de rol van deelnemer en leert op die wijze een aantal groepsdynamische processen en begrippen te herkennen en bespreken. Na afloop van de training schrijft iedere student een evaluatieverslag.
Bijzonderheden:
De afspraken met betrekking tot actieve participatie staan uitgewerkt in de SHL.
Het gevolgd hebben van trainingsontwerp in blok 2.1, uitzonderingen in overleg met de cursuseigenaren
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie voor Sociale Studies