Vak: Gedragsinterventies: Trainen en Voorlichten credits: 5

Vakcode
TPVB20GEDRTV
Naam
Gedragsinterventies: Trainen en Voorlichten
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
H. van Veen-Schleurholts
Werkvormen
  • Intervisie
  • Practicum / Training
  • Supervisie
Toetsen
  • Portfolio - Portfolio assessment

Leeruitkomsten

Beïnvloeden van gedrag (leeruitkomst 4), Beïnvloeden van gedrag (leeruitkomst 5), Beïnvloeden van gedrag (leeruitkomst 6)

Niveau per leeruitkomst:
Gevorderd (eindniveau)

Cursusleeruitkomsten:
Bij leeruitkomst 4:
4.1    … concretiseert de vraag / het probleem in gesprek met opdrachtgever / cliënt
4.2    … zet op basis van informatie (van opdrachtgever / cliënt) een onderzoek gericht op ontwerpen van een interventie op en voert dit onderzoek uit
4.3    … gaat bij het ontwerpen van een interventie methodisch te werk (volgt logische stappen)
4.4    … past bestaande interventies aan wanneer hierom wordt gevraagd
4.5    … sluit, bij het ontwerpen van een interventie, aan bij de doelgroep

Bij leeruitkomst 5:
5.1    … legt in gesprek met de doelgroep uit welke werkwijze wordt gehanteerd (transparant)
5.2    … past in coaching- /begeleidingssituaties basis gesprekstechnieken en coaching vaardigheden toe 
5.3    … past in voorlichting- /trainingssituaties basis trainersvaardigheden toe
5.4    … sluit hierbij aan bij / stemt hierbij af op de specifieke situatie, de doelgroep (cliënt), de vraag en gewenste doel (en)

Bij leeruitkomst 6 

6.1    … evalueert de interventie (en het idee, de methode, het instrument dat ten grondslag lag aan deze interventie) op verschillende niveaus met een passend instrument
a. … omschrijft kernachtig hoe het ontwerp tot stand is gekomen (aanleiding, vraag, doelgroep, werkwijze ontwerp, onderbouwing keuzes) en hoe de interventie is geëvalueerd op verschillende niveaus. 
b. … beschrijft feitelijk hoe de uitvoering van de interventie is verlopen op een voor een buitenstaander begrijpelijke manier. 
c. …. doet uitspraken over het effect van de interventie en koppelt bevindingen aan gebruikte (evaluatie)methoden 
d. … analyseert welke factoren van invloed zijn geweest op het effect van de interventie en koppelt bevindingen aan gebruikte (evaluatie)methoden 
e. … verwoordt de conclusie voor wat betreft het effect van de interventie en de verbeterpunten concreet en maakt hierbij een heldere koppeling naar de oorspronkelijke vraag 

Inhoud

In de cursus 'gedragsinterventies: trainen en voorlichting' werkt de student groepsgewijs aan het ontwikkelen van een interventie voor een (externe) opdrachtgever. Het gaat hierbij om een interventie ter bevordering van een gedragsverandering, zoals bijvoorbeeld:
 - een leefstijltraining
 - een workshop fit in je werk
 - een voorlichting nieuwe media
 - een faalangstreductietraining
 - een workshop positieve psychologie
 - een voorlichting verzuimpreventie
 - een workshop solliciteren kun je leren voor het UWV
 - een voorlichting over roken, alcohol, drugs
 et cetera.

De keuze voor de opdracht bepaalt de inhoud. De opleiding draagt zorg voor een grote diversiteit aan opdrachten op thematiek (passend bij de voorgestelde 'routes': "Arbeid en organisatie", "Werk en gezondheid", "Gezondheid", "Jeugd" en "Duurzame samenleving") en doelgroep (kinderen, jongeren, volwassenen, ouderen, studenten, werkenden, et cetera). In periode 2 wordt de interventie individueel uitgevoerd. Richtlijn hierbij is, dat iedere student zo'n 3 uur training of voorlichting verzorgt. De cursus wordt afgesloten met het inleveren van een kijkwijzer en bijbehorend filmmateriaal waarin de trainersvaardigheden naar voren komen en het schrijven van een evaluatierapport (voor de opdrachtgever).

Bijzonderheden:
Professioneel gedrag is een voorwaardelijke eis (zie SHL). Instapvoorwaarden: groepsdynamische trainersvaardigheden en trainingsontwerp behaald. Bij uitzonderingen voorafgaand aan de cursus overleg met de cursuseigenaar over wel of geen deelname aan de cursus.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Sociale Studies