Vak: Ontwikkelingsproblematiek Healthy Ageing credits: 5

Vakcode
TPVB21ONTWPROB2
Naam
Ontwikkelingsproblematiek Healthy Ageing
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
H. van Veen-Schleurholts
Werkvormen
  • Gastcollege
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
Toetsen
  • Actieve Participatie - Actieve participatie
  • Opdracht - Opdracht

Leeruitkomsten

Beïnvloeden van gedrag (leeruitkomst 4), Toepassen van de Psychologische body of knowledge (leeruitkomst 8), Kritisch brongebruik (leeruitkomst 11), Helder redeneren (leeruitkomst 14)

Niveau per leeruitkomst:
Verdiepend

Leeruitkomsten:
In de cursus Ontwikkelingsproblematiek gaat het om de volgende leeruitkomsten: 
  1. De student benoemt de meest voorkomende stoornissen bij de jeugd en ouderen en beschrijft de risico- en beschermende factoren ingebed in de maatschappelijke context.
  2. De student beschrijft de risico- en beschermende factoren ingebed in de maatschappelijke context ten aanzien van de thema’s: pesten, eenzaamheid en depressie bij ouderen, niet-aangeboren hersenletsel, forensische psychologie en de meldcode.
  3. De student benoemt de interventies passend bij de jeugd en ouderen zowel gericht op de jeugdige en oudere zelf als zijn omgeving. 

Inhoud

Als toegepast psycholoog is het van belang om kennis te hebben van de normale- en afwijkende ontwikkeling van mensen (van jeugd tot aan ouderen). Deze kennis is nodig om mensen te stimuleren in een optimale ontwikkeling. Ook kan de toegepast psycholoog ouders en professionals ondersteunen bij vraagstukken omtrent de gezonde ontwikkeling via coaching/voorlichting/training. Bij het verrichten van diagnostiek vormt kennis die geboden wordt in deze cursus een basis. Daarnaast is het van belang dat de toegepast psycholoog een koppeling kan maken tussen de kennis omtrent de (normale/klinische) ontwikkeling en de wetenschappelijke literatuur om gefundeerde adviezen te kunnen opstellen die aansluiten bij de beoogde doelgroep. 

In de cursus Ontwikkelingsproblematiek verkrijgt de student kennis op het gebied van zowel de ontwikkelingspsychologie als de afwijkende/klinische ontwikkelings-psychologie. Hij leert over jeugd en ouderen bij wie problemen zijn vastgesteld.

“Hoe manifesteren deze problemen zich?”
“Welke factoren beïnvloeden deze problemen?”
“Welke mogelijke interventies kunnen de ontwikkeling bevorderen?”

Werkvormen en begeleiding
Binnen deze cursus werken junior toegepast psychologen samen met senior professionals en externe deskundigen aan het behalen van de leeruitkomsten. Ieder thema zal worden geïntroduceerd door de senior en voor ieder thema is een groepje junior toegepast psychologen verantwoordelijk voor de verdieping, verbreding en toepassing van de te leren stof. De online module over “leren signaleren van kindermishandeling en huiselijk geweld  plus de stappen van de meldcode” wordt door studenten zelfstandig doorlopen. Het bevat informatie over wat signalen - en vormen van kindermishandeling en huiselijk geweld zijn. Daarnaast wordt de taken en verantwoordelijkheden besproken van een toegepast psycholoog volgens de wet Meldcode.

Bijzonderheden:
Actieve participatie:
  • Je hebt een voldoende behaald op de inhoudelijke eisen die gesteld zijn aan de deskundigheid bevorderende opdrachten (eisen zie BB).
  • Je hebt laten zien voldoende kennis te hebben opgedaan over het thema Kindermishandeling door de e-learning module te hebben doorlopen en de opgedane kennis voldoende te hebben kunnen toepassen binnen de module.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Sociale Studies