Vak: Onderzoek en Statistiek II credits: 3

Vakcode
TPVH7OND
Naam
Onderzoek en Statistiek II
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
3
Taal
Nederlands
Coördinator
A. van den Bos
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Practicum / Training
  • Werkcollege
Toetsen
  • Onderzoek en Statistiek II - digitale toets - Computer, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

Praktijkgericht onderzoeken (leeruitkomst 7)

Niveau per leeruitkomst:
Verdiepend

Cursusleeruitkomsten:
De student kan:
1. de kernbegrippen van de inductieve statistiek correct in hun onderlinge samenhang gebruiken;
2. gegeven betrouwbaarheidsintervallen interpreteren;
3. op basis van gegeven stochasten de 95%- en 99%-betrouwbaarheidsintervallen rond gemiddelden en proporties berekenen (met behulp van een rekenapparaat en gegeven formules);
4. voor hiervoor geëigende onderzoekssituaties de meest passende toets kiezen (voor zover het gaat om de toetsen die hierna onder 7 worden genoemd);
5. voor de binomiaaltoets, de χ²-toets (voor zowel verdelingen als samenhang) en de t-toets (in drie varianten) de gehele toetsprocedure 'met de hand' uitvoeren op basis van gegeven stochasten (met gebruik van een rekenapparaat en gegeven formules en tabellen);
6. correcte conclusies trekken uit toetsuitkomsten;
7. voor de binomiaaltoets, de χ²-toets voor verdelingen, de χ²-toets voor samenhang, de t-toets (in drie varianten) en enkelvoudige variantieanalyse de gehele toetsprocedure met behulp van SPSS op gegeven data uitvoeren;

 

Inhoud

Een (HBO-) toegepast psycholoog krijgt veel te maken met onderzoek. In de eerste plaats omdat je als toegepast psycholoog bestaand onderzoek op zijn merites moet kunnen beoordelen. In de tweede plaats omdat je dan ook vaak zelf onderzoek doet wanneer je iets te weten wilt komen over je praktijksituatie. Je moet bijvoorbeeld onderzoek kunnen doen naar de voorkeuren van consumenten of naar de oorzaken van ziekteverzuim. In dit studieonderdeel wordt ingegaan op kwantitatief onderzoek: onderzoek waarbij de resultaten worden uitgedrukt in cijfers. Daarbij speelt statistiek een belangrijke rol. In het studieonderdeel 'Onderzoek en Statistiek' in het eerste leerjaar werd vooral ingegaan op beschrijvende statistiek: een middel om de stand van zaken te beschrijven door gegevens (van een groep mensen) compact weer te geven. In het tweede jaar wordt nu ingegaan op de inductieve statistiek, die is gebaseerd op de kansrekening. Daarbij wordt nagegaan wat steekproefgegevens 'waard zijn' als je ze wilt vertalen naar het algemene geval, naar de populatie. De student leert hoe je zogeheten betrouwbaarheidsintervallen opstelt, hoe het proces van statistische toetsing verloopt en hoe je zo'n toetsing uitvoert, zowel 'met de hand' als met behulp van SPSS. De volgende onderwerpen komen daarbij aan bod: binomiaaltoets, chi-kwadraat toets,(drie varianten) t-toets en variantieanalyse (anova), betrouwbaarheidsintervallen rond gemiddelden en proporties, met SPSS uitvoeren van de genoemde toetsen (alle onderwerpen uit het programma Onderzoek en StatistiekI en de Training SPSS uit het eerste leerjaar van Toegepaste Psychologie, zoals frequentieverdelingen, spreidingsmaten, z-scores, designs van onderzoek, steekproeftrekking enzovoort).


 
 
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Sociale Studies