Vak: Metagenomics credits: 10

Vakcode
BFVH23METAGEN
Naam
Metagenomics
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
10
Taal
Nederlands
Coördinator
M.A. Noback
Werkvormen
  • Projectonderwijs
Toetsen
  • Beroepsproduct - Overige toetsing
  • Wetenschapscommunicatie - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Deze module kent de volgende leeruitkomsten  

  1. Gegeven een microbiële metagenomics dataset verdiep je je in de technieken en experimentele opzet die zijn gebruikt om deze te verkrijgen. Je kan relevante vragen stellen aan en een zinvolle discussie voeren met je opdrachtgever over de opzet en uitvoering van het analyse traject.   

  1. Je ontwerpt, implementeert, documenteert en evalueert een metagenoom analyse pipeline. 

  1. Gegeven een onderzoeks(deel-)vraag selecteer je geschikte applicaties voor gebruik in je pipeline. Na het onderzoeken van de specificaties van de tools en het uitvoeren van een benchmark analyse maak je een weloverwogen keuze voor een tool.  

  1. Je voert fylogenetische analyses uit, en maakt daarbij relevante visualisaties. Je kan hier wetenschappelijke conclusies aan verbinden en verdedigen.   

  1. Je interpreteert je analyseresultaten in relatie tot de actuele wetenschappelijke kennis en kan dit effectief communiceren.   

  1. Je verzorgt wetenschappelijke werkbesprekingen en presentaties en participeert in discussies rond het werk van jezelf en van anderen.   

  1. Je communiceert je resultaten door middel van een wetenschappelijke publicatie en een poster.   


     

    DAS competenties 

     

    Competentie 

    Niveau (I-IV) 

    Onderzoeken 

    II 

    Experimenteren 

    II 

    Beheren 

    II 

    Adviseren 

    Instrueren | Begeleiden | Doceren | Coachen 

    Leidinggeven | Managen 

     

    Zelfsturing 

     

     

     

Inhoud

In de module metagenomics ga je aan de hand van een onderzoeksvraag over een metagenomische onderzoeksdataset zelf een analysepipeline bouwen om deze vraag te beantwoorden. De stappen in je pipeline bepaal je samen met je opdrachtgever en begeleider. 

De gevonden resultaten schrijf je op in een korte publicatie. We gaan als klas werken in een onderzoeksgroep waarin actieve kennisdeling door middel van publicatiebesprekingen en werkbesprekingen een rol hebben. 

Aan het eind van het project presenteer je voor een breed publiek je projectresultaten. 

 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Life Science & Technology