Vak: Survival of the Fittest credits: 5
- Vakcode
- BFVP22SURVIVAL
- Naam
- Survival of the Fittest
- Studiejaar
- 2023-2024
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- W.A. Pool
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Opdracht
- Practicum / Training
- Projectonderwijs
- Toetsen
-
- Survival of the Fittest - Overige toetsing
Leeruitkomsten
Deze module kent de volgende leeruitkomsten
Je voert op een professionele manier discussies met medestudenten over de hedendaagse ethische problemen van je werkveld
Je benoemt en beschrijft correct de opeenvolgende stappen van mitose en meiose in een eukaryote cel
Je kent de principes van de evolutietheorie en kan de connectie hiervan met biodiversiteit beschrijven.
Je benoemt de basisprincipes van de epidemiologie en het aangeboren en verworven immuunsysteem
Je kan kansberekening toepassen aan de hand van mendeliaans overerfbare eigenschappen
Je kan voor een mendeliaans overerfbare eigenschap, gegeven de genotypen van de ouders de kans op de fenotypes van het nageslacht berekenen
Je werkt in teamverband aan een project waarbinnen je taken herkent, realistisch prioriteert, verdeelt, uitvoert en evalueert
Je kan een stabiel ecosysteem beschrijven en aan de hand van opgedane kennis speculeren over hoe het zou reageren op veranderingen
DAS competenties
Competentie
Niveau (I-IV)
Onderzoeken
I
Experimenteren
Beheren
Adviseren
Instrueren | Begeleiden | Doceren | Coachen
I
Leidinggeven | Managen
Zelfsturing
I
Inhoud
In deze module worden een aantal biologische onderwerpen behandeld, met als overkoepelend thema ‘survival of the fittest’. De studenten werken daarnaast aan een casus, waarbij dit thema een grote rol inneemt. In de introductie van de module worden alle theoretische onderwerpen aangestipt en kiezen groepjes studenten één van de aangeleverde casussen (of zetten ze er zelf een op, in overleg met de docent.)
Elke week wordt een biologisch deelonderwerp behandeld, die een link heeft met de casussen. De onderwerpen worden geïntroduceerd door middel van een workshop. Bij elk onderwerp hoort een individuele opdracht. Elke groep studenten dient eenmalig een mondelinge presentatie te geven over hun casus en hoe die in verband staat met een van de deelonderwerpen. Een ander aspect van de casus wordt aan het eind van het kwartaal gepresenteerd via een poster.
Daarnaast wordt er een inleiding in de ethiek gegeven die speelt in het bioinformatica vakgebied. Per casus-groepje wordt er een forumdiscussie voorbereid en gevoerd over een ethisch aspect dat speelt bij de gekozen casus.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Life Science & Technology