Vak: Survival of the Fittest credits: 5

Vakcode
BFVP22SURVIVAL
Naam
Survival of the Fittest
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
W.A. Pool
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Opdracht
  • Practicum / Training
  • Projectonderwijs
Toetsen
  • Survival of the Fittest - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Deze module kent de volgende leeruitkomsten  

  • Je voert op een professionele manier discussies met medestudenten over de hedendaagse ethische problemen van je werkveld  

  • Je benoemt en beschrijft correct de opeenvolgende stappen van mitose en meiose in een eukaryote cel 

  • Je kent de principes van de evolutietheorie en kan de connectie hiervan met biodiversiteit beschrijven. 

  • Je benoemt de basisprincipes van de epidemiologie en het aangeboren en verworven immuunsysteem   

  • Je kan kansberekening toepassen aan de hand van mendeliaans overerfbare eigenschappen   

  • Je kan voor een mendeliaans overerfbare eigenschap, gegeven de genotypen van de ouders de kans op de fenotypes van het nageslacht berekenen 

  • Je werkt in teamverband aan een project waarbinnen je taken herkent, realistisch prioriteert, verdeelt, uitvoert en evalueert

  • Je kan een stabiel ecosysteem beschrijven en aan de hand van opgedane kennis speculeren over hoe het zou reageren op veranderingen 


     

    DAS competenties 

    Competentie 

    Niveau (I-IV) 

    Onderzoeken 

    Experimenteren 

     

    Beheren 

     

    Adviseren 

     

    Instrueren | Begeleiden | Doceren | Coachen 

    Leidinggeven | Managen 

     

    Zelfsturing 

     

     

Inhoud

In deze module worden een aantal biologische onderwerpen behandeld, met als overkoepelend thema ‘survival of the fittest’. De studenten werken daarnaast aan een casus, waarbij dit thema een grote rol inneemt. In de introductie van de module worden alle theoretische onderwerpen aangestipt en kiezen groepjes studenten één van de aangeleverde casussen (of zetten ze er zelf een op, in overleg met de docent.)  

Elke week wordt een biologisch deelonderwerp behandeld, die een link heeft met de casussen. De onderwerpen worden geïntroduceerd door middel van een workshop. Bij elk onderwerp hoort een individuele opdracht. Elke groep studenten dient eenmalig een mondelinge presentatie te geven over hun casus en hoe die in verband staat met een van de deelonderwerpen. Een ander aspect van de casus wordt aan het eind van het kwartaal gepresenteerd via een poster. 

Daarnaast wordt er een inleiding in de ethiek gegeven die speelt in het bioinformatica vakgebied. Per casus-groepje wordt er een forumdiscussie voorbereid en gevoerd over een ethisch aspect dat speelt bij de gekozen casus.  

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Life Science & Technology