Vak: Bedrijfskundig Action Lab - tussentijds portfolio credits: 15

Vakcode
BKVH0BAL-TP
Naam
Bedrijfskundig Action Lab - tussentijds portfolio
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
15
Taal
Nederlands
Coördinator
I.D. Hagenauw
Werkvormen
  • Onderwijs
Toetsen
  • BAL- TP - Opdracht

Leeruitkomsten

LU 1 (PLU 8 & 9) (alle drie labs)
De student is reflectief en lerend, gericht op de eigen ontwikkeling. Het betreft hier zichtbaar professioneel gedrag en professioneel handelen op alle werkterreinen, ook nieuwe, en het beïnvloeden van gedrag en professioneel handelen van collega’s t.b.v. teameffectiviteit. De student is zich bewust van de eigen ontwikkelingsbehoeften, formuleert persoonlijke leerdoelen, past leervermogen toe op nieuwe situaties, toetst voortdurend en op verschillende manieren het eigen handelen en zoekt naar nieuwe situaties om het eigen handelingsrepertoire te vergroten.
LU 2 (PLU 2, 7, 8 & 9) (alle drie labs)
De student past tijdens het Bedrijfskundig Action Lab op professionele wijze de beroepsvaardigheden samenwerken, resultaatgerichtheid en intrapreneurship toe en toont in het portfolio – ondersteund door deliverables – dat de student projectmatig kan werken.
LU 3 (PLU 1, 2, 3, 5, 6 & 7) (projectenlab)
De student kan een bedrijfskundig managementvraagstuk omzetten in een onderzoeksvraag en past de interventiecyclus toe om het bedrijfskundige managementvraagstuk op te lossen, de organisatie hierover te adviseren en de effectiviteit van een organisatie te verbeteren.
LU 4 (PLU 3, 4, 7, 8 & 9) (running the lab)
De student laat zien dat hij/zij in staat is om samen met medestudenten het Bedrijfskundig Action Lab als een consultancy-organisatie te runnen en voert de taken en verantwoordelijkheden die hierbij horen uit, gericht op de effectiviteit en continuïteit van het Bedrijfskundig Action Lab.
LU 5 (PLU 4, 5 & 6) (kennislab)
De student toont d.m.v. deliverables, het bijwonen en organiseren van masterclasses en het schrijven van kritische tegenbeschouwingen aan dat hij de kernvakgebieden Organisatiekunde en -verandering, Strategisch Management en Operations en Supply Chain Management op expert-niveau beheerst.
 

Inhoud

Voordat de student het tussentijds portfolio inlevert in week 9 heeft hij voor de verschillende labs al diverse opdrachten uitgevoerd en werkzaamheden verricht. Hieronder worden per lab de opdrachten beschreven.
 
Managementgame
Tijdens de eerste twee weken speelt de student nagenoeg fulltime de managementgame. Hij schrijft hierover een reflectie waarbij hij aandacht besteedt aan de kernvakgebieden:
  • Organisatiekunde;
  • Strategisch Management; en
  • de taakcompetenties in het bijzonder.
Deze reflectie neem je op in je tussentijdse portfolio.

 
Projectenlab
De studenten krijgen van hun coach een lead toegewezen. Een lead is een heel globale opdrachtomschrijving. In week 3 wordt er van de studenten verwacht dat zij zich verdiepen in die lead. Verdiepen houdt in dat de studenten zich inlezen in het type opdracht en vragen voorbereiden die ze mee kunnen nemen naar het eerste gesprek met de potentiële opdrachtgever.
 
In het tussentijdse portfolio neem de student deze vragenlijst op.
 
Tijdens het gesprek met de opdrachtgever proberen de studenten de opdracht helder te krijgen. Daarna gaan ze aan de slag met het schrijven van het onderzoeksvoorstel. In de workshop over onderzoek hebben ze geleerd hoe zo’n onderzoeksvoorstel te schrijven. In dit voorstel is in ieder geval een probleemanalyse, een theoretisch kader en een hoofdstuk over de onderzoeksmethode opgenomen. Deze opdracht kan gezien worden als een oefening voor het schrijven van een scriptie. Om die reden hanteren we het beoordelingsformulier van de afstudeerfase. Dit beoordelingsformulier vinden.
 
Het onderzoeksvoorstel neemt de student op in zijn tussentijdse portfolio. Ook heeft de student feedback gegeven op een ander onderzoeksvoorstel. Deze gegeven feedback neemt hij op in zijn tussentijdse portfolio.
In de weken die volgen gaan de studenten het onderzoek daadwerkelijk uitvoeren en schrijven ze het adviesrapport. Ook hier volgen we de lijn die we doortrekken naar het scriptietraject. De workshops over deskresearch/mediatheektraining en methoden van onderzoek zijn ondersteunend voor het verzamelen van data en het analyseren van data. Het adviesrapport wordt uiteraard ook opgenomen in het tussentijdse portfolio.
 
Eén van de vaardigheidstrainingen gaat over het geven van een advies. Het is zaak om deze vaardigheden toe te passen als de studenten de bevindingen uit het adviesrapport terugkoppelen naar hun opdrachtgever. Tips en trucs voor het adviseren vinden jullie terug op blackboard. Een reflectie op dit adviesgesprek neemt de student op in zijn tussentijdse portfolio.
 
Kennislab
In het kennislab gaat de student in de eerste periode – middels tussenproducten zoals blogs - voor een van de kernvakgebieden een eindproduct opleveren. Het tussenportfolio bevat links naar die tussenproducten (blogs). Het eindproduct wordt natuurlijk toegevoegd aan het tussenportfolio.
 
Running the Lab
Het B.A.L. is een consultancy organisatie en het primaire proces vindt plaats in het projectenlab: andere organisaties adviseren en verbeteren. Ook het B.A.L. zelf, de consultancy organisatie, moet gerund worden. Hiervoor zijn de studenten actief in een functie.
 
De student houdt zijn uren bij, de urenstaat neemt hij op in het tussentijds portfolio. Daarnaast heeft de student voor zijn startdocument een nulmeting ingevuld. Vlak voordat de student het tussentijds portfolio moet opleveren doet hij een tussenmeting en vraagt hij actief om feedback aan een collega van zijn afdeling en een collega van een andere afdeling van Running the Lab, waar hij zaken mee heeft gedaan. De student voert dus een peerassessment uit. De resultaten van het peerassessement en de tussenmeting verwerkt hij in een (reflectie)verslag van max. 1 A4 en neemt het op in zijn tussentijds portfolio.
 
Tenslotte gaat de student terug naar zijn startdocument en pakt hij zijn gestelde leerdoelen er nog eens bij. Hij geeft weer in hoeverre hij op de juiste weg ist om deze te halen, wat hij gaat doen of nodig heeft om ze te halen, et cetera. Misschien moet de student zijn doelen wel bijstellen. Hij gebruikt de kennis en vaardigheden die hij tijdens de workshops heeft opgedaan om zijn ontwikkeling te beschrijven. Een analyse van de ontwikkeling tot nu toe neemt de student op in zijn tussentijdse portfolio.

 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Bedrijfskunde