Vak: Afstudeerstage credits: 30
- Vakcode
- BVVH22AFSTAGE
- Naam
- Afstudeerstage
- Studiejaar
- 2023-2024
- ECTS credits
- 30
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- J.H. Boer
- Werkvormen
-
- Stage, werk
- Toetsen
-
- Plan van aanpak - Opdracht
- Verslag afstudeerstage - Verslag
Leeruitkomsten
Landelijke competentie - Initiëren en sturen
Eindkwalificaties BE-opleiding Groningen
De student:
- vertaalt maatschappelijke vraagstukken, in relatie tot de inrichting en het gebruik van onze leefomgeving, naar concrete sociaal-ruimtelijke of technisch-constructieve praktijkopgaven en verantwoordt deze, gebruikmakend van de vijf pijlers van de opleiding en vakinhoudelijke kennis/inzichten
- overziet uitgangspunten en randvoorwaarden van de praktijkopgave en koppelt deze aan major specifieke, beroepsproducten en processen om die te realiseren; concretiseert deze in een uitvoerbare projectdefinitie.
- geeft inzicht in bedrijf/organisatie, de concrete werksituatie en werkzaamheden en benoemt hoe deze werkervaring bijdraagt aan de eigen professionele ontwikkeling en aansluit op het plan van aanpak
- verantwoordt het totstandkomingproces van producten, mede op basis van de inhoudelijke en organisatorische keuzes in het afstudeervoorstel
Eindkwalificaties BE-opleiding Groningen
De student:
- doorgrondt ruimtelijke of bouwtechnische / constructieve opgaven e/o programma van eisen door analyse en onderzoek en baseert daarop uitgangspunten en criteria voor ontwerp of interventies
- ontwikkelt oplossingen en alternatieven/varianten:
- op basis van doelen en prestatie-eisen;
- door onderzoek van mogelijkheden;
- met toepassing van relevante kennis en inzichten;
- met inzet van adequate ontwerp- of ontwikkelmethoden;
- en onderbouwt en verantwoordt daarbij gemaakte keuzes
- integreert oplossingen tot een samenhangend en consistent ontwerp dat voldoet aan gestelde kaders voor kwaliteit, tijd en aan eisen van duurzaamheid, adaptiviteit en wederkerigheid.
- overziet het ontwerpproces en de beroepshandelingen / werkprocessen die daarvoor nodig zijn, hanteert een integrale en systematische denk- en werkwijze
- doorgrondt het programma van eisen en wensen en vertaalt deze naar doelen, uitgangspunten e/o gebruikerscriteria
- verkent en onderzoekt specificaties, verschillende oplossingen/varianten, weegt deze af en onderbouwt keuzes, toetst uitkomsten aan uitgangspunten, eisen en gestelde eisen
- integreert eisen, wensen en mogelijkheden in oplossingen en ontwerpen, rekening houdend met eisen en gestelde kaders
Eindkwalificaties BE-opleiding Groningen
De student:
- werkt een ruimtelijk, bouwtechnisch of infrastructureel ontwerp uit naar specifieke detaillering, beschrijving, berekening en/of onderbouwing - ten behoeve van de realisatie- / implementatiefase, op een wijze die recht doet aan:
- ontwerpuitgangspunten, samenhang van geheel en detail en kwaliteitseisen;
- ambities, randvoorwaarden, budget, realiseringsprocessen en haalbaarheden.
- analyseert de beschikbare informatie en beoordeelt deze op bruikbaarheid en volledigheid en overlegt waar nodig met specialisten
- vertaalt berekeningen, tekeningen en onderbouwingen van definitief ontwerp naar technische uitwerkingen, implementatiedocumenten en/of relevante vergunnings-, aanbesteding- en contractdocumenten en kan keuzes daarin verantwoorden adviseert in, c.q. organiseert en begeleidt het proces van contractvorming
Eindkwalificaties BE-opleiding Groningen
De student:
- bewaakt, toetst en beoordeelt de voortgang en de projectresultaten, op relevante aspecten en onderbouwt de daaraan ontleende constateringen en conclusies.
- optimaliseert en/of innoveert, n.a.v. onderbouwde constateringen of conclusies, het onderhanden project, c.q. ontwerp-, productie- of uitvoeringsproces - door het aanbrengen van aanpassingen, verbeteringen of vernieuwingen en beoordeelt de effectiviteit.
De student:
- zet projecten en -processen op of werkt daaraan mee, heeft oog voor relevante actoren e/o factoren en hanteert passende methoden en strategieën voor het bereiken van doelen en/of wegnemen van risico’s
- toont inzicht in projectverloop, volgt de voortgang van projecten en processen, gebruikt passende methoden en instrumenten, signaleert mogelijke knelpunten en negatieve factoren, onderbouwt bevindingen met gegevens en/of argumenten, doet verbetervoorstellen en/of grijpt zo nodig in
Eindkwalificaties BE-opleiding Groningen
De student:
- identificeert en analyseert zelfstandig en op een gestructureerde, transparante wijze beroepsvraagstukken en beroepssituaties en toont zich daarin kritisch met betrekking tot eigen opvattingen en aannames en die van anderen.
- onderbouwt keuzes/conclusies in relatie tot het realiseren van beroepsproducten op basis van bestaande kennis en inzichten uit eigen gegevensverzameling en
verantwoordt deze kennis op passende wijze, in de zin van:
- documenteren en toetsen van eigen observaties in de praktijkcontext
- vermelding van gehanteerde kennisbronnen
- toelichting bij gebruikte methoden en werkwijzen
De student:
- analyseert beroepssituaties en praktijkopgaven op een inzichtelijke wijze
- demonstreert een open, kritische denk- en werkhouding, gericht op willen weten en begrijpen en het leveren van kwaliteit;
- voert relevant onderzoek uit en hanteert toegepaste onderzoeksmethoden en -technieken op correcte wijze
- evalueert uitkomsten en onderzoeksresultaten, maakt inzichtelijk tot welke conclusies deze leiden en verwerkt deze kritisch en aantoonbaar in argumentaties en onderbouwing
Eindkwalificaties BE-opleiding Groningen
De student:
- brengt op gestructureerde en effectieve wijze informatie, ideeën en oplossingen over op een publiek dat zowel uit specialisten als niet-specialisten bestaat, doet dat in alle fasen van een project en kiest daarin doordacht, doelgericht en context/omgevingsbewust voor vorm, toon en taal voor de communicatie.
- werkt productief samen met anderen - zowel participerend als sturend - in werkomgevingen met een multicultureel, internationaal en/of multidisciplinair karakter.
De student:
- communiceert adequaat, zowel intern als extern
- presenteert tussen- en eindresultaten op een wijze die voldoet aan professionele eisen m.b.t. taal, vorm en presentatie
- werkt professioneel samen door anderen te informeren, feedback te geven, te ontvangen en vragen en houdt zich aan samenwerkingsafspraken
- toont besef van eigen rol en verantwoordelijkheden en inzicht in de directe werkomgeving, het werkveld en de daarin te onderscheiden beroepsrollen
Eindkwalificaties BE-opleiding Groningen
De student:
- voert zelfstandig taken van een beginnende beroepsbeoefenaar uit, door de eigen werkzaamheden te structuren, planmatig en binnen de gestelde termijn op te leveren of zo nodig tijdig bij te sturen
- past aanwezige kennis, vaardigheden en inzichten toe in uiteenlopende beroepssituaties en toont daarin een professionele en authentieke benadering van werk of beroep en inzicht in het werkveld
- reflecteert op het totstandkomingproces, op de kwaliteit van producten en op de eigen ontwikkeling als professional en als persoon, c.q. innovatie van de discipline en het beroep
De student:
- demonstreert een zelfsturende en reflectieve werkwijze en -houding tijdens de werkervaringsperiode,
stelt zich pro-actief op, neemt initiatief - demonstreert professioneel vakmanschap en kennis van zaken in de toepassing van vakkennis, methoden, vaardigheden en inzichten, zowel in beroepssituaties als bij werkzaamheden en resultaten
- reflecteert op het eigen handelen, gericht op persoonlijke ontwikkeling en professionalisering van de eigen beroepsbeoefening
- reflecteert op het eigen handelen gericht op de innovatie van discipline en beroep;
Inhoud
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Future Environments