Vak: Marktonderzoek en Excel credits: 5

Vakcode
CEDP22MOE
Naam
Marktonderzoek en Excel
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
W.H.T. Uitslag
Werkvormen
  • Action learning
  • Werkcollege
Toetsen
  • Excel - Overige toetsing
  • Marktonderzoek - Computer, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
21st-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Communicatief
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:
De student kan:
  • de verschillende stappen in een onderzoeksopzet aangeven
  • voor- en nadelen noemen van vormen van onderzoek (desk, field, kwalitatief, kwantitatief; primair, secundair; observatie, interviews, surveys, groepsdiscussies)
  • tabellen en figuren lezen
  • veelvoorkomende statistische termen juist gebruiken (o.a. betrouwbaarheid, validiteit e.d.)
  • gebruik maken van centrum- en spreidingsmaten
De student kan:
  • onderzoeksresultaten invoeren in Excel
  • een passende selectie maken uit de resultaten
  • onderzoeksresultaten bewerken ten behoeve van analyses
  • resultaten overzichtelijk presenteren
  • met behulp van Excel passende statistische bewerkingen uitvoeren
  • overzichtelijke tabellen en figuren maken

 

Inhoud

In het onderdeel marktonderzoek worden de basisbeginselen behandeld van het uitvoeren van een onderzoek. Onderwerpen die aan de orde komen zijn onder andere de verschillende mogelijke soorten onderzoek, de betrouwbaarheid en validiteit van een onderzoek en het werken met externe bronnen. In het blok is een Eindopdracht Marktanalyse opgenomen (CEMP17PMA), waarvoor de studenten onderzoek doen bij de eigen organisatie of die van één van de groepsleden. De theorie die daarvoor nodig is, wordt in dit vak aangereikt.
In het marktonderzoek ga je gegevens verzamelen en bewerken. Daarvoor is het nuttig om goed met Excel overweg te kunnen. In dit vak oefen je met Excel en met elementaire statistiek.
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance